Kullanıcı Adı:
Şifre:

Ryzen sistem toplayacaklara ÖNEMLİ UYARILAR ve TAVSİYELER
Luke Neil
Konu Sahibi

6 Kasım 2018; 19:52:08
Merhaba.

Bu aralar fiyat performans ürünleri olması nedeniyle sıklıkla AMD sistem tavsiyesi isteniyor. Ancak öneri-soru olarak gelen bazı listelerde çok bariz ve büyük hatalar sıklıkla gözüme çarpıyor son zamanlarda. Dolar düşükken bunlar bir şekilde düzeltilirdi ama şimdi yapılan bazı hataları düzeltmek zor ve masraflı. Bu açıdan olabildiğince kısa ve öz biçimde yapılmaması gereken hataları ve önerilerimi sırlalamaya çalışacağım


Önce kısaca işlemciler hakkında bilgi:

Ryzen serisi kabaca X ve X olmayan düz işlemcilerden oluşuyor. X'lerin düz işlemcilerden temel farkı X serileri biraz daha az voltajla daha yüksek hızlara çıkabiliyor olması. Mesela 2700 ile 2700X aynı işlemci. Daha az voltaj ile daha yüksek hıza çıkan daha kaliteli çekirdekleri 2700X diye satıyorlar. 2700X biraz daha iyi -100/200mhz daha fazla- oveclock oluyor. Ama ikisi de son seviyeye kadar hız aşırtıldığında arada fark oldukça az. Yine stok halde X serileri daha yüksek turbo hızlarla geliyor. Ancak normalde bunun düz serilerden alanları etkilememesi gerekiyor çünkü tüm işlemciler overclock olabiliyor.

2600 gibi düz seriden Ryzen işlemci alıyorsanız kesinlikle ve kesinlikle az da olsa overclok işlemine ihtiyacınız var zira temel hızları düşük ayarlanmış fabrikada. Bugün yapmazsanız 1 sene sonra yapacaksınız kaçış yok Dolayısı ile para sorunum yok, oveclock ile asla uğraşmam diyorsanız X serisi almanız gerek.

X serilerinde göze çarpan diğer fark muadiline göre daha iyi orjinal soğutucu ile gelmesi. 2700X'in soğutucusu 2700'den ve 2600X'in soğutucusu 2600'den daha iyi. Ancak en kötü orjinal soğutucuda ile bile en tepeye kadar olmasa bile gayet iyi performans verebilecek seviyeye çekebiliyorsunuz işlemcinizi dolayısı ile bütçeniz sıkışıksa kesinlikle diğer parçalardan kısıp soğutucu almayın ilk aşamada

Ryzen işlemcilerde en önemli konu anakart konusu. Ryzen sistem alıyorsanız anakartınızı 7-8 sene kullanacakmış gibi düşünün. Zira yeni gelen Ryzen serisi işlemcileri çok ciddi gelişmelerle geliyor ve ihtiyaç duyduğunuz anda anakartı değiştimeden bu yeni canavarlara geçebileceksiniz. Bunu yapabilmeniz için anakartınızın belli seviyede özelliklere sahip olması gerekiyor.

Anakartların bir ton özelliği olabilir ben işlemci açısından en hayati birkaçını sayayım: İyi mosfetleri olmalı, faz sayısı belli bir sayının altına düşmemeli, VRM soğutucuları olmalı/iyi olmalı ki işlemcinize throttle yapıp sizi üzmesin. BIOS'ları oturmuş ve ram desteği mümkün olan en iyi seviyede olmalı.

Bunlar size fazla teknik konular gibi gelebilir ama inanın çoğu durumda "ekran kartım 1060'mı olsun 590'mı olsun yoksa 1070'mi olsun"dan ÇOOOK daha önemli. Sözün özü: Daha iyi ekran kartı, ekstra ram, ssd vs almak için anakartlarda gereksiz kalite düşüşlerinden muhakkak kaçının. Başınız çok ağrır ve zarar edersiniz. Alacağınız anakart mümkünse 350-370'lerde yaşanan sorunları büyük oranda aşmış 450-470 çipsetli, VRM soğutuculara sahip orta veya onun bir tık üstü anakartlardan olsun. Bugünün parasıyla 500 liraya anakart alacağınıza 650-700-750 liraya VRM sogutuculu bir anakart alamak sizi ileride çok daha büyük masfarlardan ve gereksiz başağrısından koruyacak

Bugün yada ileride saç baş yolmak istemiyorsanız A320 gibi overclock özelliği olmayan çoğu durumda işlemciyi değil overclock, orjinal turbo hızlarına kadar bile besleme gücü olmayan anakartlardan koşarak kaçın. İşlemci darboğazından darboğaza koşarsınız. Unutmayın Ryzen işlemciler X serileri dışında mutlaka az da olsa overclok istiyor hatta bırakın overclock işlemini orjinal turbo hızlara çıkmak için dahi belli güce ve kararlılığa ihtiyaçları var.

Ram konusu sıklıkla hata yapılan diğer bir konu. Ryzen işlemcilerin gücü iç yapısı nedeniyle RAM hızına direk bağlı. Aldığınız Ram ya minimum 3000 mhz hızında olsun mümkünse yada 2666 mhz olup kolaylıkla 3000/2966 mhz'ye çıkabildiğini bildiğiniz bir ram olsun. 2100-2400 mhz ve benzerlerinden uzak durmaya çalışın

Yukarıdaki 3 konudaki temel ihtiyaçları bilmeniz ve uymanız sağlıklı bir sistem kurmanız için çok önemli

Hatalı bir sistem örneği vereyim izninizle. 1070 ekran kartı alabilmek için şöyle sistemler görüyorum:

A320 anakart + 2400 mhz RAM + Ryzen 1400 + 1070Ti. Çok ama çok hatalı bir seçim. Üstelik geriye dönüşü hem zor hem çok pahallı. Hatalar şunlar: A320 anakart zaten işlemciyi besleyememesi yüzünden saç baş yolduracak... Ram sadece 90 lira fazlaya 3000 mhz hızında olanları var performansı belki tek başına 10% arttıracak... İşlemci desen sadece 200 lira fazlaya çok daha uzun ömürlü olacak 2600 var vesaire vesaire. 1070ti almak için öyle temel şeylerden kısılmış ki sonuç er geç büyük hüsran olacak. O sistem zaten 1070 i besleyemeyecek.

Genel bir bilgi olarak kabaca bir bilgisayarda 4 parçayı 1 kere alırsınız ve bir çok sistemde kullanırsınız

- Güç kaynağı (ekran kartından, işlemcinizden hatta anakartınızdan daha önemli)
- İşlemci soğutucusu
- Kasa
- Monitör

Bu 4'lüyü bütçenize göre iyi/orta seviye aldıktan sonra geri kalan en önemli kalem anakarttır. Sisteminiz kullan at bir sistem olmayacaksa, sadece günü kurtarma amacıyla yapılmamışsa anakartı bütçenizin yettikleri arasından en iyisinden alırsınız. Daha sonra işlemci seçimi geliyor. Kalan bütçe ile ram, ssd, ekran kartı gibi bileşenleri alırsınız. Ram, ssd, ekran kartı gibi bileşenleri ilerleyen dönemde bütçeniz yada isteğinize göre yenilersiniz yada eklersiniz. Bütçe sıkışık ise Ryzen 1200-2200g-2400g-1400 rahatlıkla alınabilir.

Özetin özeti:

Kaliteli güç kaynağı + orta üstü veya iyi bir anakart + ryzen 2600/2200G/2400G + 8-16GB 3000 mhz ram içeren bir sistemle belki bir türlü eskimeyen i7 2700 sistemi gibi 7-8 sene kafanız rahat olacak. Sadece ufak masraflarla işlemcinizi satıp bir üst modele geçiş yapacaksınız yada ekran kartınızı yenileyeceksiniz yetmediği durumda

Ben PC işinin uzmanı değilim ama bu kadarlık da olsa bildiğimi düşünüyorum. Yanlışım varsa uyarılara açığım . Eğer bu konunun size yardımcı olduğunu düşünüyorsanız konuyu uplayarak yada mesaj atarak üst sırada kalmasını ve diğerlerinin de faydalanmasını sağlayabilirsiniz. Ben her zaman ilgilenemeyebilirim Teşekkürler



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Luke Neil -- 6 Kasım 2018; 22:51:25 >


En Beğenilenler Tüm Yorumları Aç

Aslında konudaki yazıya "bu yazdıklarım 80% oranında intel sistemler için de geçerlidir" yazacaktım ama sizin mesajınızdan sonra yazmak şart oldu

Oradaki bilgilerin çoğu int...
Luke Neil - 10 gün önce
Kısaca; Intel alın yolunuza devam edin.
forvet09 - 10 gün önce
"Bu bilgiyi neye dayanarak ve kim olarak söylediğinizi öğrenebilir miyim."

Bu bilgiyi - Hangi bilgiyi?
Neye dayanarak - İlgi alanım olması ve kişisel tecrübelerime dayanarak
Kim olarak -...
Luke Neil - 10 gün önce
Konuda ki güzel ve mantıklı bilgiler için teşekkürler.
Arkadaş bir çok test vidyosu izlemiş hepimiz gibi ancak bilgileri doğru yorumlayıp, derleyip konu açıp akıcı bir şekilde yazmış. Üstün...
Lord.Blade - 10 gün önce

q9a2
7 Kasım 2018; 1:42:33
ryzen 1500x asus prime b450m k ve kingston 2666 mhz ram almistim yanlis secim degilmis. anakart 6 fazli vrm sogutucusu yok ama standart ayarlarda oldukca is gorecegine inanıyorum.

zaten 1050 ti ile kulkandigim icin islemci ekran kartina cok hafif kaliyor ;)

bilgiler icin teşekkürler.



< Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >

Buna gelen 1 yanıtı gör.


Luke Neil
Konu Sahibi

7 Kasım 2018; 1:46:36
Gayet güzel ve dengeli bir sistem olmuş hocam Parçalar birbiriyle çok uyumlu Güle güle kullanın.

(Bu arada bir çok mesaj geliyor mesaj kutuma ama yanıtlama hakkım yok malesef. Arkadaşları buradan bilgilendirmek isterim)


Bu mesajda bahsedilenler: @q9a2


forvet09
7 Kasım 2018; 2:23:41
Kısaca; Intel alın yolunuza devam edin.



< Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >

Buna gelen 1 yanıtı gör.


ONY86
7 Kasım 2018; 8:04:51
r5 2600 kullanıyorum. oto olarak 3,9a çıkıyor tüm çekirdekler.yine de oc yapayım mı?

Buna gelen 1 yanıtı gör.


cadavaros
7 Kasım 2018; 8:39:53
Yap 4.2ye çıkar keyfine bak



< Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >



Luke Neil
Konu Sahibi

7 Kasım 2018; 8:55:23
quote:

Orijinalden alıntı: forvet09

Kısaca; Intel alın yolunuza devam edin.
Aslında konudaki yazıya "bu yazdıklarım 80% oranında intel sistemler için de geçerlidir" yazacaktım ama sizin mesajınızdan sonra yazmak şart oldu

Oradaki bilgilerin çoğu intel sistemler için de birebir uygulanması gereken şeyler. Peki neden tamamı değil de çoğu? Çünkü intel işlemcilerinin çok büyük kısmını çarpan kilidi kapalı olarak gönderiyor Yani isteseniz de dokunamıyorsunuz... Tabi 2600 gibi stok halde bile son derece güçlü, çarpan kilidi açık, soketinin önü tamamen açık, 6/12 işlemciyi bugünlerde çok daha uygun fiyata almak varken 6/6 çarpan kilitli 8400 almak isteyen varsa alabilir



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Luke Neil -- 8 Kasım 2018; 16:57:10 >



Luke Neil
Konu Sahibi

7 Kasım 2018; 9:08:26
quote:

Orijinalden alıntı: ONY86

r5 2600 kullanıyorum. oto olarak 3,9a çıkıyor tüm çekirdekler.yine de oc yapayım mı?
3.9 2600X serisinin ortalama tüm çekirdekler için turbo hızıdır. 2600'ün ortalama tüm çekirdekler için turbo hızı 3.65 GHz civarındadır. İyi anakartlar güzel soğutma ile precision boost overdirive açıkken 3.75 civarına kadar görülebilir. Eğer sizin işlemci gerçekten tüm çekirdekler aynı anda olmak ve bu seviyeyi bir süre korumak koşuluyla 3.9 turbo yapıyorsa elinizde çok güzel (ve anakartla uyumlu) bir işlemci var demektir.

Yanlış anlaşılmasın 2600 overclocksuz da çok güçlü bir işlemci. Bizim bahsettiğimiz overclock gereksinimi ekran kartlarını son zerresine kadar kullanmak isteyen alabileceği en yüksek fps değerine çıkmak isteyenler için. Eğer sisteminizden memnunsanız hele kendiliğinden 3.9 yapıyorsa çok gerekmedikçe dokunmayın derim



Cihan
7 Kasım 2018; 10:36:14
Teşekkürler.

Bu bilgiyi neye dayanarak ve kim olarak söylediğinizi öğrenebilir miyim.

Bilgisayar mühendisimisiniz.
Yazılım ?
işlemci yada anakart satış yada tamir yetkilisi ?
Öğrenci ?
Kendini geliştirmekte olan birisi ?
Amd de çalışan bir personel ?


Yanlış anlamayın sadece kim olduğunuzu merak ettiğim için soruyorum. ( Sormamın nedeni ise neden yazdıklarınıza itibar etmeliyiz) >>> doğru yazdınız yada yanlış yazdınız konusu değil.

Otobüs ile işe giderken can sıkıntısından bunları yazmadığınızı düşünüyorum.



Buna gelen 1 yanıtı gör.


ismailgvn77
7 Kasım 2018; 11:08:08
Madem ryzen konusunda bu kadar deneyimlisiniz bir kaç soru sormak istiyorum. İmzamdaki sistemi kullanıyorum, aklımda ryzen 2700x almak var ama bellek konusundan dolayı kararsızım. İzlediğim testlerde özellikle 2k çözünürlükte ryzen çoğu zaman önde ve insanlar daha akıcı bir deneyim sunduğunu söylüyor ne kadar doğru bilmiyorum. Ryzen işlemcilerde bellek hızının çok önemli olduğu bir gerçek peki gecikme süreleri ne kadar etkiliyor bilginiz var mı ? Atıyorum adam 8700k ile karşılaştırmış G.skill CL14 3200mhz " optimized for Ryzen " dedikleri bellekleri kullanmış bu belleklerle de alabileceği en yüksek değerleri alıyor fakat fiyatını da biliyorsunuzdur. Intel tarafında ise böyle bir durum yok %2-3 bile fark oluşturmuyordur. Ben CL16 3200Mhz belleklerimle yapılan testlerdeki aynı değerleri alır mıyım, alamazsam da arada ne kadar fark oluşur ? Şimdi komple platform değiştirip bir nevi downgrade yemiş olmak istemiyorum. Ryzen serisi gördüğüm kadarıyla ince ayara çok ihtiyacı olan bir platform. Umarım ne demek istediğimi anlatabilmişimdir. Cevabınızı bekliyorum.

Buna gelen 1 yanıtı gör.
Bu mesajda bahsedilenler: @Luke Neil


Luke Neil
Konu Sahibi

7 Kasım 2018; 11:20:33
quote:

Orijinalden alıntı: Cihan

Teşekkürler.

Bu bilgiyi neye dayanarak ve kim olarak söylediğinizi öğrenebilir miyim.

Bilgisayar mühendisimisiniz.
Yazılım ?
işlemci yada anakart satış yada tamir yetkilisi ?
Öğrenci ?
Kendini geliştirmekte olan birisi ?
Amd de çalışan bir personel ?


Yanlış anlamayın sadece kim olduğunuzu merak ettiğim için soruyorum. ( Sormamın nedeni ise neden yazdıklarınıza itibar etmeliyiz) >>> doğru yazdınız yada yanlış yazdınız konusu değil.

Otobüs ile işe giderken can sıkıntısından bunları yazmadığınızı düşünüyorum.


"Bu bilgiyi neye dayanarak ve kim olarak söylediğinizi öğrenebilir miyim."

Bu bilgiyi - Hangi bilgiyi?
Neye dayanarak - İlgi alanım olması ve kişisel tecrübelerime dayanarak
Kim olarak - Yetersiz yada yanlış bilgisi nedeniyle "bence" yanlış bileşen kararları veren
ve bu sayede zaman ve para kaybetmesi muhtemel birçoğu öğrenci çok sayıda
forum üyesi olduğunu gören, sistem tavsiyeleri konusu altında
öneri isteyen forum üyelerine yönelik ve bir forumun temel amacı olan
tecrübe/bilgi paylaşımını elinden geldiğince yapmayı hedefleyen bir başka
forum üyesi olarak


"Bilgisayar mühendisimisiniz.
Yazılım ?
işlemci yada anakart satış yada tamir yetkilisi ?
Öğrenci ?
Kendini geliştirmekte olan birisi ?
Amd de çalışan bir personel ? "

CEO baş danışmanı olarak Amd de çalışan, aynı zamanda doktora öğrencisi de olan, ek görev olarak Amd işlemci yada anakart satış yada tamir departmanı yetkilisi ve yine kendini geliştirmekte olan sıradan bir yüksek yazılım-bilgisayar mühendisiyim. Servis otobüsüyle işe giderken trafiğin getirdiği can sıkıntısından yazıverdim konuyu

Geçen de otobüste birine yer verdim senin derdin ne diye çıkıştılar. Heyhat




< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Luke Neil -- 8 Kasım 2018; 17:50:40 >

Buna gelen 1 yanıtı gör.


Cihan
7 Kasım 2018; 11:28:22
Cevap için teşekkürler.


Bu mesajda bahsedilenler: @Luke Neil


lunhker
7 Kasım 2018; 11:34:50
Merhaba,

Bende yeni sistem toplamayı düşünüyorum da , r5 2600x , msi b450 tomahawk ve https://www.hepsiburada...ggpIEAQYASABEgJWi_D_BwE linkteki ekran kartını amayı düşünüyorum . Sizin yorumlarını alabilir miyim ? (anakart ve ekran kartında özellikle). Teşekkürler.

NOT: Bu ekran kartı diğer 580 lere göre neden bu kadar ucuz ve neden bu kadar çok indirime girmiş merak ettim (yorumların 1 tanesinde ses yaptığı yazıyor doğru mudur ?)



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi lunhker -- 7 Kasım 2018; 11:44:33 >

Buna gelen 2 yanıtı gör.
Bu mesajda bahsedilenler: @Luke Neil


A NEW LİFE
7 Kasım 2018; 11:43:40
Gayet güzel dostum alabilirsin. 1080p için 4 gb yeter zaten. Fiyatıda iyi. Monitörün de freesync ise tadından yenmez. Bir de psu kaç w?



< Bu ileti mini sürüm kullanılarak atıldı >

Buna gelen 3 yanıtı gör.
Bu mesajda bahsedilenler: @lunhker


lunhker
7 Kasım 2018; 11:46:07
Öncelikle teşekkür ederim . daha bende ne monitör ne kasa hiçbir şey yok . 600 w almayı düşünüyorum (hatta phanteks p400 almayı düşünüyorum)

Buna gelen 1 yanıtı gör.
Bu mesajda bahsedilenler: @A NEW LİFE


lunhker
7 Kasım 2018; 11:48:52
https://www.hepsiburada...-05-20g-p-HBV000004VT1D bunu da alabilirim eğer fark varsa gerçekten , çünkü fiyat okadar fazla değil yine bu ekran kartı da uygun . sizce ?


Bu mesajda bahsedilenler: @A NEW LİFE


lunhker
7 Kasım 2018; 11:52:29
Bir de kasayı Dark N10 da alabilirim onun hakkında bilginiz var mı ? (sorular aklıma parça parça geldi biraz konuda yazı kirliliği yaptım kusura bakmayın)


Bu mesajda bahsedilenler: @A NEW LİFE


Jadura-CA
7 Kasım 2018; 12:36:11
Hocam bende Ryzen 1300x Corsair 8GB 2400mhz ram gtx 1060 3gb ve asus B350M-K anakart olan bi sistem aldım yeni iyi mi, yoksa yanlış bir seçim mi yaptım ? Bütçem buna yetti.

Buna gelen 1 yanıtı gör.


Lord.Blade
7 Kasım 2018; 12:55:08
Konuda ki güzel ve mantıklı bilgiler için teşekkürler.
Arkadaş bir çok test vidyosu izlemiş hepimiz gibi ancak bilgileri doğru yorumlayıp, derleyip konu açıp akıcı bir şekilde yazmış. Üstüne gitmeye gerek yok sen kimsin diye gayet faydalı bir konu olmuş.



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Lord.Blade -- 7 Kasım 2018; 12:56:45 >



A NEW LİFE
7 Kasım 2018; 13:13:13
Phanteks p400 daha iyidir sizin bütçenize kalmış bir şey. Ekran kartında 8 gb da alabilirsiniz ama indirimdeyken 1500 tl filandı. 1790 tl çok bence 4 gb vram için 600 tl ye yakın paraya değmez. Eğer ki 1400-1600 tl ye rx580 8gb bulursanız alabilirsiniz. İleride bir miktar daha fazla performans alabilirsiniz ama öyle 600 tl lik fark olmaz


600w ilerisi için de güzel bir seçim olur. Upgrade yapsanız bile sıkıntı yaşamazsınız.



Bu arada dark n10 da güzeldir 5 fanlı diye biliyorum ama ben olsam phanteks p400 alırdım.

Edit: https://www.yukko.com/s...jwGwEAQYASABEgJIEvD_BwE

75 tl indirim ile birlikte 1475 tl ye geliyor isterseniz alabilirsiniz.



< Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi A NEW LİFE -- 7 Kasım 2018; 13:16:7 >

Buna gelen 1 yanıtı gör.
Bu mesajda bahsedilenler: @lunhker


Ryzen sistem toplayacaklara ÖNEMLİ UYARILAR ve TAVSİYELER