Şimdi Ara

HYUNDAİ BİLGİ PLATFORMU (4. sayfa)

Bu Konudaki Kullanıcılar:
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
1.078
Cevap
1
Favori
88.941
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 23456
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Emekli Jandarma

    Westbam kardeş senin ismini öğrenebilirmiyim. Arabanın düzelmesine sevindim. sen, sen ol arabanın yağını kontrol et yağsız bırakma. Ayrıca servise gittiğinde sor yağını neden eksiltmiş.Normalde eksiltmemesi lazım.

    mevlüt abi benim adım bahri
    abi yağ olayını sordum arabanın motorunuda incelediler araçta bir arza yok kendi ifadelerine göre servis bakımında yag eksik konulmuş olabilir dediler.
  • Tanştığımız memnun oldum Bahri Kardeş.Slm. Bundan sonra arabanın yağını değiştirdikten sonra 10 Km. yol yapıp yağ çubuğunu kontrol et. Yağın eksik veya fazla olduğunu anlarsın.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: hpehlivan


    quote:

    Orjinalden alıntı: Emekli Jandarma


    5. KISA DURAKLAMALARDA

    Duran bir otomobilin güce ihtiyacı yoktur. Buna rağmen motor çalışıyorsa boşa yakıt harcıyor demektir. Durur pozisyonda saatte 1-2 litre arasında olan fazladan yakıt tüketimi demektir. Ancak adım -adım ilerlenen sıkışık şehir trafiğinde bu rakam 100 km de yaklaşık 4-5 litre fazladan yakıt anlamına geliyor. Birkaç sn yede olsa duran trafikte kontak kapatmak kesinlikle en faydalı davranış olacaktır.
    9. UZMAN ÖNERİLERİNE RİAYET ETMEK

    Gereksiz durumlarda Klimayı açık tutmak yada arka cam rezistansını açık unutmak yakıt tüketimini artıran nedenlerdir. Güvenliği hiçe sayarak yokuş aşağı inişlerde kontağı kapatarak ilerlemek bize yakıt tasarrufu sağlamaz,aksine kaza riskini artırırı.



    Verdiğn bilgilerde iki şey kafama takıldı.
    1. Kısa duraklamalarda birkaç sn de olsa kontak kapatmak faydalı olacaktır demişsin. Benim bildiğim motor ilk çalışma anında fazla yakıt tüketir, bu durumda 3dk dan kısa duraklamalarda motoru kapatmak pek akıllıca ve tasarruflu bi iş deil(Bu aracın kitapcığında yazan bişey).
    2.Hadi klimanın açık olmasının fazla yakıt tüketimi sağlamasını anlıyorumda arka cam rezistansının açık olmasıyla yakıtın ne ilgisi var onu anlayamadım. bunu bi ustadanda duymuştum ama anlam veremedim, rezistans tamamen elektrikle çalışan bişey nasıl olurda yakıta etki eder. Açıklayabilirsen sevinirim.


    Motor soğuksa ilk çalıştırıldığında fazla yakar. Sıcaksa sorun olmaz




  • quote:

    Orjinalden alıntı: Emekli Jandarma

    Tanştığımız memnun oldum Bahri Kardeş.Slm. Bundan sonra arabanın yağını değiştirdikten sonra 10 Km. yol yapıp yağ çubuğunu kontrol et. Yağın eksik veya fazla olduğunu anlarsın.

    sanırım haklısın mevlüt abi bundan sonra sık sık bakmayı düşünüyorum gerçi şimdi kış kar lı havalarda genelde arabayı çıkarmıyorum trafige pek güven olmuyor
  • Bazı İnternet sitelerinden derleyip topladığım bilgileri Arkadaşlarla paylaşmak istedim.

    .: MOTOR DERSİ :.

    MOTOR NEDİR
    ATEŞLEME SİSTEMİ
    YAKIT SİSTEMİ
    YAĞLAMA SİSTEMİ
    SOĞUTMA SİSTEMİ
    MARŞ SİSTEMİ
    ŞARJ SİSTEMİ
    AYDINLATMA VE İKAZ SİSTEMİ
    GÜÇ AKTARMA ORGANLARI
    LASTİKLER
    FRENLER
    ÖN DÜZEN SİSTEMİ
    SÜSPANSİYON SİSTEMİ
    BAKIMLAR
    DİZEL MOTORA AİT BAZI BİLGİLER



    Yakıttan elde ettiği ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinalara motor denir.

    Yakıtlarına göre motorlar, Dizel-Benzin-LPG li olmak üzere ayrılırlar. Benzinli motorun yakıtı benzin; Dizel motorun yakıtı Mazot (motorin); LPG'li motorun yakıtı ise LPG gazıdır.

    Silindir diziliş şekillerine göre motorlar sıra tipi, v tipi, yıldız tipi, boksör tipi şeklindedir.

    Soğutma sistemine göre motorlar, su soğutmalı ve hava soğutmalı diye ikiye ayrılır.

    Yanma sistemine göre motorlar, içten yanmalı ve dıştan yanmalı diye ikiye ayrılır. Araçlardaki motorlar içten yanmalı motorlardır. İçten yanmalı motorlar ise, mazot, benzin ya da motorin yakarlar.

    Motorlar, çalışma zamanlarına göre, iki zamanlı ve dört zamanlı motorlar diye ikiye ayrılır.
    Benzinli motorlarda ateşleme, sıkıştırılmış benzin-hava karışımının buji ile ateşlenmesi ile olur.

    4 zamanlı motorlarda 4 zaman, sırası ile şöyledir: Emme, sıkıştırma, ateşleme (veya genişleme; iş zamanı da denir), egzost.

    Enjektörlerden püskürtülerek ateşleme yapılan motorlarda yakıt olarak motorin kullanılır.
    Katalitik konvertör kullanılan araçlarda yakıt olarak, kurşunsuz benzin kullanılır.
    Bir motorun bazı parçaları şunlardır: marş motoru, piston, segman, piston kolu, silindir kapağı, supap kapağı, eme manifoltu, egzost manifoltu, silindir gövdesi, silindir gömleği, karter, conta, külbütör, emme supapı, ekzost supapı, supap iteceği, krank mili, kam mili, volan dişlisi, eksantrik dişlisidir.

    Dizel motorda ise bunların dışında, mazot pompası (enjeksiyon pompası) ve enjektör de bulunur.

    Benzinli motorlarda, üsttekilerin dışında karbüratör, benzin pompası, buji, disribütör, bobin vardır.

    ATEŞLEME SİSTEMİ

    Benzinli motorun ateşleme siteminin bazı önemli parçaları şunlardır:
    Akü, kontak anahtarı, endüksiyon bobini, distribütör, buji ile distribütör içinde bulunan platin takımı, alçak yüksek gerilim kabloları kondansatör, tevzii makarasıdır.

    Bezinli motorlarda bujinin görevi ateşlemeyi sağlamaktır. Benzinli motorlarda bulunan distribütör' ün en önemli görevleri endüksiyon bobininden gelen yüksek voltajı bujilere dağıtmanın yanı sıra, platin ve meksefe yardımıyla yüksek voltajın oluşumunu sağlamak, ayrıca tevzii makarasıyla da elektrik dağıtımını sağlamaktır.
    Endüksiyon bobini aküden gelen voltajı 15.000 - 25.000 volta çıkarır.
    Bujilere ateşleme sırasına göre akım dağıtan distribütördür. Motor çalışmazken kontak anahtarı, ateşleme durumunda açık unutulursa platin ya da bobin yanabilir.
    Aracın belirli bir km.'sinden sonra bazı parçaları değişmelidir. Bunlardan biri platin ve bujidir. Ateşleme sistemi ayarlarından biri buji ayarı ve diğeri ise platin ayarı ile avans ayarıdır.
    Platin meme yapmış ise meksefe (kondansatör) yanabilir. Platin meme yaparsa zımparayla temizlenir.

    Motorun çalışması sarsıntılı ise, sebebi buji kablolarından birinin çıkmış olması olabilir.
    Benzinli bir motorda normal yanma olmamasının sebeplerinden biri bujilerin normal ateşleme yapmaması,

    bir diğeri de platin ayarının bozuk olması ayrıca bujilerin kurum bağlanmış olmasıdır.
    Bujiler ayarsız ve aşınmış ise motor çekişten düşer.
    Buji ayarları yanlış yapılmış bir aracın egzost dumanı siyahtır.
    Motorun egzostundan siyah duman çıkması durumunda karışım oranı da kontrol edilmelidir.

    YAKIT SİSTEMİ

    Benzinli motorun yakıt sisteminin parçalarından bazıları şunlardır:
    yakıt deposu, yakıt pompası, yakıt göstergesi, karbüratör, hava filtresi, emme manifoltu.

    Dizel motorun yakıt sisteminin parçalarından bazıları şunlardır: yakıt deposu, besleme pompası, mazot filtresi, enjeksiyon pompası, enjektör, ısıtma kızdırma bujileri, yakıt göstergesi.

    Hava filtresinin görevi, karbüratöre giren havayı süzmek ve ve sessiz emiş sağlamaktır. Hava filtresinin tıkanmasını önlemek için basınçlı hava ile temizlemeliyiz. Öte yandan, hava filtresi tıkalı olan motor zengin karışımla çalışır. Filtre yine de temzilenmeden motor hala çalıştırılırsa motor boğulur.

    Karbüratör, emme manifoltu üzerindedir ve sadece benzinli motorlarda olur. Benzin-Hava karışımını ayarlar. Karbüratörün karıştırma oranı 1/15'tir.

    Jikle devresinin görevi, soğuk havalarda motorun çabuk çalışmasını sağlamaktır. Jikle devresi karbüratörde bulunur. Jikle kelebeği, karbüratörün hava giriş deliği önünde bulunur.

    Yağ filtresi yağı süzer ve temizler.

    Silindir içindeki yanmış gazlar egzost manifoldu ile dışarı atılır.

    Egzost susturucusu, basınçlı olarak çıkan yanlış gazların sesini azaltır. Eğer aracın egzostundan fazla ses çıkıyorsa susturucu patlak olabilir.

    Supap ayarı, en önemli motor ayarlarından biridir. Soğuk ve sıcak ayar olarak ikiye ayrılır.

    Bir aracı kış şartlarına hazırlarken en önemli noktalardan biri hava filtresini kışlık pozisyona almak ve otomatik jikle kışlık pozisyonuna çevirmektir.

    Araçta yakıt ikmali yapılırken motor stop edilir.

    Ayağımızı gaz pedalından çeksek bile motorun hala çalışmasını sağlayan devre rölanti devresidir.

    Yakıtın içinde toz-su-pislik vs. varsa motor tekleyerek çalışır.

    Yakıt sistemi ayarlarından biri rölanti ayarıdır.

    Boğulmuş bir motoru çalıştırmak için gaz pedalına sonuna kadar basılarak marş yapılır.

    Motor ısınıca stop ediyorsa karbüratöre de bakılmalıdır.

    Araç kulanırken yakıt tasarrufu için

    hava filtresi temizlenmeli,
    Karbüratör ayarları yapılmalı,
    Jikle devresi açık unutulmamalıdır,
    Rölanti yüksek olmamalıdır,
    Eskimiş bujiler temizlenmeli,
    Lastik hava basınçları normal olmalıdır,
    Fren ayarlarının sıkı olmaması,
    Uygun viteste gidilmesi,
    Debriyaj kaçırması olmamalıdır,
    Saatte 90/100 km hızın geçilmemesi
    gerekmektedir.

    Aracın fazla yakıt yaktığını anlamak için eksozuna bakılır. Eğer egzost rengi siyahsa fazla yakıt yakıyor olabilir.

    YAĞLAMA SİSTEMİ

    Yağlama sisteminin parçaları:

    Karter-yağ pompası,
    Filtre,
    Gösterge,
    Seviye çubuğu,
    Yağ kanallarıdır.

    Motorda yağın bazı görevleri:

    Sürtünmeyi azaltmak,
    Aşınmayı önlemek,
    Silindir ve segmanlar arası boşluğu doldurup sızdırmazlığı sağlamak,
    Soğutmaya yardımcı olmak,
    Aşınmadan dolayı oluşan pislikleri temizlemektir.

    Karterin önemli görevlerinden bazıları:

    Motor bloğunun altını kapatmak ve yağa depoluk etmektir.

    Araçta motor yağı kontrol edilirken kontak anahtarı kapatılır ve 4-5 dakika beklenir. Yağ ölçümü yapılırken araç düz durumda olmalıdır. Yağ seviyesi yağ çubuğuyla ölçülür, ve yağın seviyesi yağ çubuğunun iki çizgisi arasında olmalıdır. Yağ seviyesi normalin çok altında iken motor çalıştırılırsa motor ısınır ve yanar.

    Motor yağı değiştirilirken motor sıcak olmalıdır.

    Motorlarda genellikle 20-50 W numara motor yağı kullanılır. Motorun yağı karterin altındaki tapa açılarak boşaltılır. Yeni motoryağı ise süpap muhafaza kapağı üzerindeki kapaktan doldurulur.

    Motor yağı ve yağ filtresi belli km'lerde mutlaka değiştirilmelidir.

    Motorda yağ basıncı yoksa,

    yağ yok,
    filtre tıkalı,
    yağ pompası arızalı,
    ya da yağ müşiri arızalı olabilir.

    Motorun yağ eksiltmesinin sebeplerinden bazıları:

    Karter contasnın yırtılması,
    sekman ya da silindirlerin aşınması,
    karterin delik olması,
    tapadan yağ sızdırmasıdır.

    Yağ yakan motorun eksoztundan mavi duman çıkar.

    Marşa basılıp motor çalıştırıldığında yağ lambasının sönmesi gerekir.
    Motor çalıştığı sürece yağlamanın olup olmadığı motor yağ göstergesinden takip edilebilir.
    Motor çalışırken yağ göstergesinde anormallik görülürse motor hemen durdurulur.

    SOĞUTMA SİSTEMİ

    Su ile soğutma sisteminin bazı parçaları:

    Radyatör,
    Vantilatör,
    Devir daim pompası,
    Termostat,
    Hararet (ısı) gösterici,
    Hararet (ısı) müşiri,
    İlave su kabı,
    Fan motorudur.

    Radyatör, soğutma suyuna depoluk eder. radyatörün altında su boşaltma musluğu vardır.

    Termostat silindir kapağı su çıkışındadır. Motorun sıcaklığını çalışma sıcaklığında sabit tutar.

    Devir daim pompası vantilatör kayışından hareket alır. Radyatördeki soğuk suyu su kanallarına yollar.

    Hava soğutmalı motoru, su soğutmalı motordan ayıran bir diğer özellik hava soğutmalı motorda radyatör ve su pompasının olmamasıdır.

    Vantilatör kayışı V şeklindedir. Kayış gerginliği 1-1,5 cm civarında olmalıdır. Vantilatör kayışı hareketini krank mili kasnağından alır ve vantilatör kayışı devir daim pompası ve alternatörü (şarj dinamosunu) çalıştırır. vantilatör kayışı koparsa motor hararet yapar.

    Soğutma sisteminde su azalıyorsa

    silindir kapak contası arızalı veya radyatör delik,
    radyatör kapağı bozuk,
    radyatör hortum ve kelepçeleri arızalı veya delik,
    kalorifer hortumları delik veya
    termostat arızalı olabilir.

    Motorun hararet yapmasının nedenleri:

    ->Radyatör peteklerinin tıkanması,
    ->radyatörde suyun azalması,
    ->vantilatör kayışının gevşek veya kopuk olması,
    ->termostatın arızalı olması,
    ->motor yağının azalması,
    ->motor soğutma suyu kanallarının tıkalı olması,
    ->uygun vites ve hızda gidilmemesi,
    ->otomatik fanın arızalı olmasıdır

    Radyatöre konacak suyun seviyesi peteklerin üzerinde olmalıdır.
    Çok sıcak motora rölantide çalışırken ılık ve kireçsiz su konur.
    Motor bloğundaki su kanalları pastan ya da kireçten tıkanmış ise motor fazla ısınır.
    Radyatöre konacak suyun içilecek temizlikte ve temiz su olması gerekir.
    Su olduğu halde motor fazla ısınıyorsa, termostat arızalıdır.
    Donmayı önlemek için radyatöre antifriz ilave edilir.
    Termostatı sökülmüş motor, gereğinden soğuk çalışır aşınmalar artar ve verim düşer.
    Motorun çok sıcak çalıştırılması motoru çekişten düşürür.
    Motor çok sıcakken radyatöre soğuk su konursa silindir kapağı ve blok çatlayabilir.
    Çok sıcak bir motorda radyatör kapağı ıslak bir bezle tutulup hafifçe gevşetilir ve buhar tamamen atılınca radyatör kapağı açılır.

    Araçta ısı (hararet) göstergesi çalışmıyorsa ısı müşiri arızalı olabilir.
    Motor, çalıştıktan sonra çalışma sıcaklığına gelmiyorsa kalorifer hortumlarında kaçak olabilir.
    Motor ısısının aniden yükselmesinin sebebi kayış kopması olabilir.

    MARŞ SİSTEMİ

    Marş sistemi motora ilk hareketi verir.

    Parçaları:

    -akü,
    -kontak anahtarı,
    -marş motoru,
    -volan dişlisidir.

    Marşa basıldığında marş motorunun bediks dişlisi volanın üzerindeki dişlilerle kavraşır ve volanı döndürür.

    Volan da krankı döndürerek, motora gerekli ilk hareketi verir.

    Marş durumunda marş motoru hiç dönmüyorsa:
    akü bitik,
    akü kutup başları gevşek,
    akü kutup başları oksitli,
    marş otomatiği arızalı,
    marş motoru sargıları arızalı ya da sigortası atık olabilir.

    Motor çalışırken marş yapılırsa volan dişlidi, marş motoru ve marş dişlisi zarar görür.

    Marşa basıldığında marş motoru dönmez, korna da çalmaz ise sorun aküde-kutup başlarında olabilir.

    Akü başka bir aküyle takviye yapılacaksa her iki akünün (+) kutup başları (+) kutup başlarıyla, (-) kutup başları ise (-) kutup başlarıyla birleştirilir. Her iki akünün de voltajı aynı olmalıdır.

    Dijital göstergeli araçlarda akü takviyesi yapılmaz.

    Marşa basma süresi 10-15 saniyedir. Fazla basılırsa akü biter.

    Marş yapıldığında tık diye bir ses gelip, marş motoru çalışmıyorsa akü kutup başları gevşek olabilir.

    Vantilatör kayışı hareketini volant kasnağından alır ve pervaneyi -devirdaim pompasını- şarj dinamosunu çalıştırır. Kayış koparsa vantilatör pervanesi - devirdaim pompası ve şarj dinamosu hareket.

    ŞARJ SİSTEMİ

    Şarj sistemi, motor çalışmaya başladığı andan itibaren aracın elektrik ihtiyacını karşılar ve aküyü şarj eder.

    Şarj sisteminin parçaları:

    alternatör,
    konjektör (regülatör),
    şarj lambası,
    vantilatör kayışıdır.

    Alternatör, krank mili kasnağından vantilatör kayışı ile aldığı mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çevirir. Bazı araçlarda alternatör değil, şarj dinamosu bulunur.

    Konjektör (regülatör), alternatörün ürettiği elektriğin volt ve akımını ayarlar. Aracın devri arttıkça alternatörden çıkan akım ve voltajı ayarlar, tesisata ve aküye gönderir.

    Şarj lambası, şarj sisteminin çalışmadığını ikaz eder. Yani alternatör, konjektör vs. arızasını belirtir.

    Bir araç için gerekli elektrik enerjisini şarj sistemi sağlar.

    Akü, motor çalışmazken ışık ve özel elektrikli alıcılatrı besler.

    Vantilatör kayışı çok sıkı ise alternatör yatakları bozulabilir.

    Vantilatör kayışının koptuğu "ilk olarak" şarj ikaz lambasından anlaşılır.

    Motor çalışırken ayağımızı gaz pedalından çekince far ışıkları zayıflıyorsa akü zayıflamış olabilir.

    Motor çalıştığı halde şarj ikaz lambası yanıyorsa vantilatör kayışı gevşek olabilir ya da alternatör kablo bağlantıları gevşek veya alternatör kömürü aşınmış olabilir.

    Aracın durdurulup kontağın hemen kapatılması gereken hallerden bazıları:

    - Şarj ikaz lambasının yanması.
    - Motordan ani bir sarsıntı ya da ses gelmesi.
    - Yağ lambalarının yanmasıdır.

    Konjektör ayarı bozuksa akünün su kaybı çok olur.

    Araçta ampuller sık sık patlıyorsa veya akü su kaybı fazlaysa veya konjektör arızalı olabilir.

    Marşa basılıp motor çalıştığında şarj ikaz lambası sönmelidir.

    AYDINLATMA VE İKAZ SİSTEMİ

    Aydınlatma sisteminde, sigortalar, kablolar, farlar, park lambası, sis lambası, plaka lambası, gösterge lambası, iç aydınlatma lambası, bagaj aydınlatma lambası, gibi lambalar vardır.

    İkaz sisteminde, sinyaller, fren ikaz lambaları, geri vites lambası, korna bulunur.

    Her elektrik elemanı gibi araçlarda bulunan aydınlatma ve ikaz sistemi gibi elektrikli devrelerde de:
    akü, kablolar, kablo bağlantıları, sigortalar, açma kapama düğmeleri ya da kolları, ve alıcı olarak da ampuller bulunmaktadır.

    Bu sistemlerin en önemli arızaları:
    kısa devre,
    kablo kopukluğu,
    akü bitmesi,
    akü kutup başı oksitlenmesi veya akü kutup başı gevşekliği,
    ampul yanması,
    sigorta atması,
    anahtarların arızalanmasıdır.

    Fren müşiri ikaz sisteminin bir parçasıdır.

    Farlardan bir kısmı ya da hiçbiriyanmıyorsa, sigortası atık olabilir.

    Flaşör arızalanınca sinyal lambası yanmaz.

    Sigortalar atıksa bunun yerine aynı amperde sigorta takılır.

    Far anahtarı bozuksa farlar yanmaz.

    Isı göstergesi çalışmıyorsa, ısı göstergesi müşiri arızalı olabilir.

    Aracın fren lambaları yanmıyorsa, fren müşiri arızalı olabilir.

    Fren lambalarından biri yanmıyorsa, yanmayan lambanın ampulu yanmış olabilir.

    Farların bakımı yapılırken, far ayarı yapılır.

    Farlardan biri sönük yanıyorsa far kablo bağlantısı gevşemiş veya paslanmış olabilir.

    Sigortanın görevi, kısa devre olduğunda sistemi korumaktır.

    GÜÇ AKTARMA ORGANLARI

    Güç aktarma organları sırasıyla:

    Debriyaj, vites kutusu, şaft, diferansiyel, akslar, tekerleklerdir.

    Difarensiyelin görevi, gücü arttırmak, kendine gelen hareketi 90 derece kırıp akslar yardımıyla tekerleklere iletmek, virajlarda içteki tekerleği az, dıştakini fazla döndürerek kolay ve rahat viraj almayı temin etmektir.

    Kavrama (debriyaj) motorla vites kutusu arasındaki irtibatı keserek vites değiştirme olanağı sağlayan aktarma organıdır.

    Akslar, diferansiyelin hareketini tekerleklere iletirler.

    Vites kutusu, aracın hızını ve gücünü ayarlar.

    Araç hareket halindeyken ayağımız debriyaj pedalı üzerinde devamlı durursa debriyaj balatası aşınır.

    Aracın ilk çalışması esnasında bir miktar gaz verildikten sonra debriyaj pedalına sonuna kadar basmanın faydası vardır.

    Debriyaj balatası yağlanırsa debriyaj kaçırır. Debriyaj teli koparsa araç vitese geçmez.

    Vites değiştirirken debriyaj pedalına basılır.

    Araç geri vitese takılmak istendiğinde takılmıyorsa, debriyaj pedalından ayak çekilip yeniden basılır.

    Aktarma organlarında yağ olarak, dişli yağı kullanılır.

    Vites değiştirirken ses geliyorsa, debriyaja tam basılmamıştır.

    Ani ve sert duruş kalkış yapmak debriyaj balatasını sıyırabilir.

    Vites kutusu bakımı yapılırken yağa ve yağ kaçağına dikkat edilir.

    LASTİKLER

    Lastiklerin yeri, her altı ayda bir ya da her 10.000 km'de yer değiştirilerek aşınmalar denklenmelidir.

    Lastiklerdeki ağırlık dengesinin bozukluğu demek olan balans oluşursa araçta titreşim oluşur. Bu titreşimler en çok direksiyon simidinde hissedilir.

    Lastik değiştirilirken kriko takılınca el freni çekili olmalıdır.

    Lastiklere normalden az hava basılırsa lastikler sürekli olarak ortadan aşınırlar ve araç titrer. Aracın lastikleri araca binileceği zaman kontrol edilir.

    Dubleks lastik iç lastiği olmayan lastiktir.

    Karlı havalarda zincir çekici tekerlerin ikisine de takılır.

    Isınmadan dolayı lastik hava basıncı artmışsa hiçbirşey yapılamaz.

    Latiklerin üzerindeki rakamlar lastik ebatlerını belirtir.

    Bir tekere dubleks, diğer tekere şamyelli lastik takılırsa araç bir tarafa çeker.

    Bijonların temizliği kuru bezle yapılır.

    FRENLER

    Araçta el freni duran aracı sabitlemek için kullanılır. El freni kopmuş ise el freni tutmaz. El freni çekili durumda unutulup yola devam edilirse kampanalar ısınır ve fren tutmaz.

    Araç üzerinde 3 tip fren bulunur:

    -Motor freni (kompresyon freni)
    -Ayak freni
    -El freni

    Ayak freni 3 tiptir:
    -Hidrolik fren
    -Havalı fren
    -Karma fren

    Fren sisteminin bazı parçaları şunlardır:

    -Fren pedalı
    -Merkez pompası
    -Fren boruları
    -Tekerlek silindirleri
    -Fren diski
    -Fren balatası
    -Kampanalar
    -Fren ayar sistemleri

    Havalı frenli bir araçta üsttekilere ilaveten hava tüpü ve kompresör bulunur.

    ABS frenin avantajları, frenlerken direksiyon hakimiyetini bozmaması ve fren mesafesini kısaltmasıdır.

    Fren yapılmasına rağmen aracın hızı azalmıyorsa, fren hidroliği yok veya azalmış hatta fren ayarları gecşek olabilir. Fren sistemine yağ sızmış olabilir. Fren sisteminde kaçak olabilir.

    Soğuk havalarda el freni çekil durumda bırakılırsa fren balataları donarak yapışır.

    Fren sisteminde hidrolik azalmışsa hidrolik yağı ile takviye edilir.

    Ayak frenine basıldığında ön ve arka tekerlekler birlikte durur.

    Araç çalışıyor fakat hareket ettirilemiyorsa el freni çekik olabilir.

    Aracın kampanaları aşırı ısınmışsa fren ayarları bozuk olabilir.

    Ön lastiklerin biri yeni biri eskiyse frenlerken araç bir tarafa çeker.

    Westinghouse tipi frenli bir arabada hareket halinde iken motor stop ettirilirse asla fren tutmaz.

    Hava frenli araçta hava basınç göstergesi basınç göstermiyorsa araç olduğu yerden kaldırılamaz.

    ÖN DÜZEN SİSTEMİ

    Ön düzen sistemi, aracın dönüşünü sağlar. Direksiyon simidi, direksiyon mili, sonsuz dişli, sektör dişli, rot, eğri rot, kısa rot, rotbaşı bu sistemin bazı parçalarıdır.

    Direksiyon kutusu yağı kontrol edilmelidir. Araçta çekme, gezme vs. varsa servise gidilmelidir. Kamber/ Kaster/ King-pim/ rot ve direksiyon kutusu ayarları gibi ayarları vardır. Ayarsızlık ve dişlilerin aşınması, direksiyon boşluğu artırır.

    Ayrıca rot başlarının aşınması ile direksiyon kutusu arızaları da direksiyon boşluğunu artırır.

    Ön düzen ayarları bozuksa ön lastikler içten ve dıştan aşınır.

    Direksiyon zor dönüyorsa lastik hava basıncı normalden azdır.

    SÜSPANSİYON SİSTEMİ

    Süspansiyon sistemi, araç tekerlerinin aracın şasi ve gövdesiyle birleştirildiği sistemdir. Yaylar (helezon yay), yaprak yaylar (makaslar) ve amortisörlerden oluşur.

    Helezon yaylar otomobil türü araçlarda makaslar ise genellikle ağır hizmet araçlarında kullanılır.

    Yaylar, yoldan gelen darbe titreşimleri üzerine alır. Yayların salınımını amortisör kontrol eder.

    BAKIMLAR

    Günlük bakımda motorun yağına, suyuna, fren hidroliğine, yakıtına, lastik hava basınçlarına, ışık ve ikaz sistemlerine bakılır.

    Haftalık bakımda vantilatör kayışı gerginliği, akü bakımı yapılır.

    Akü bakımı yaparken akü dış yüzeylerinin ve kutup başlarındaki oksitlerin sodalı su ve sıcak su ile temizlenmesine, plakaların 1 cm üzerine kadar saf su ilave edilmesine, eleman kapak deliklerinin açık tutulmasına, kışın akü donmasın diye akü tam şarj ettirilir, dijital göstergeli araçta asla akü takviyesi yapılmaz.

    Akü kendiliğinden boşanıyorsa akünün üst kısmında pislik birikmiştir.

    Kısa devreden dolayı yangın olursa akü kutup başları çıkarılır.

    Akü 2 kutp başı arasında her iki kutup başına değen bir madeni parça konsa akü kısa devre olup patlar.

    Yağlı tip hava filtresinin bakımı yapılırken sökülen parçalar gaz yağı ile temizlenir.

    Yeni bir araçta 0-2000 km arası ilk kullanım süresine rodaj denir. Rodaj süresi çalışan parçaların birbiriyle alışma süresidir. Rodaj süresince aşırı sürat yapılmaz, ani duruş kalkış yapılmaz, motor tam güç konumunda çalıştırılmaz, uzun süre sabit hızda gidilmez.

    DİZEL MOTORA AİT BAZI BİLGİLER

    Dizel motorlarda silindire sadec hava doldurulur ve yanma sıkıştırılmış havanın üzerine enjektörden yakıt püskürtülmesiyle sağlanır.

    Dizel motorların yakıt sisteminde günlük yaplacak işlerden biri mazot-su ayırıcısı veya filtre ya da yakıt deposundan yakıt sisteminin suyunun alınmasıdır.

    Dizel motorlarda yanma enjektörden yakıt püskürtmekle olur. Enjektörler kendilerine enjeksyon pompasından gelen mazotu silindirlerdeki sıkıştırılmış havanın içine püskürterek yanmayı sağlarlar.

    Enjeksyon pompası, besleme pompası ile depodan gelen yakıtı basınçlı olarak enjektörlere yollar.

    Dizel motorun çalışmamasının bir nedeni, hava yapmış olmasıdır. Hava yapmanın nedenleri:
    -yakıtın bitmesi,
    -boru ve rekorların gevşemesi,
    -yakıt borularının sökülmesi,
    -filtrenin temizlenmesi veya değişmesidir.

    Dizel motorlarda egzost dumanı siyah çıkıyorsa yakıt pompasına, enjektöre ve hava filtresine bakılır. Ayrıca dizel motorlarda marş yapıldığında marş motoru dönüyor ancak motor çalışmıyorsa yakıt filtresi de takılı olabilir.

    Özellikle soğuk havalarda dizel motoru kolay çalıştırabilmek için kızdırma bujileri kulanılır.

    ● Günlük Bakım
    ● Fren, dönüş ve dörtlü acil sinyal lambalarınızın çalıştığından emin olunuz. Lambaları her zaman temiz tutunuz.

    ● Aylık Bakım
    ● Motor yağ seviyesini kontrol ediniz.

    Soğutma sisteminden sızıntı olup olmadığını gözle muayene ediniz. Radyatör antifriz/soğutucu seviyesini kontrol ediniz. Yeni otomobillerde seviye işaretli şeffaf depolar bulunmaktadır. 50/50 kalıcı antifriz ve su karışımı ile doldurunuz. Dikkat: Motor sıcakken basınç kapağını açmayınız.

    ● Cam silecek suyu deposunu dolu tutunuz. Doldurma işleminden sonra, silici lastiklerini, üzerine bir miktar çözücü döktüğünüz bir bezle siliniz.

    ● Kayışları ayda bir kontrol ediniz. Aşınmış, yüzeyi camlaşmış veya kavrulmuş kayışları değiştiriniz veya iyi durumda iseler gerginliklerini kontrol ediniz. Kayış gerginliği, kasnaklar arasından baş parmağınızla bastırdığınızda 10-15 mm esneyecek düzeyde olmalıdır. Esnemiş, şişmiş veya çürümüş hortumları değiştiriniz. Kelepçeleri sıkınız.

    ● Fren hidroliğini ve varsa kavrama hidroliğini kontrol ediniz. Kapağı açmadan önce fren merkez silindirini temizleyiniz. Hidrolik eklemeniz gerekiyorsa, onaylanmış tipte hidrolik ekleyiniz ve muhtemel sızıntı yerlerini kontrol ediniz.

    ● Güç direksiyonu yağını ayda bir kez kontrol ediniz. Seviyesi düşük ise yağından ekleyiniz.

    ● Motor çalışır ve sıcak durumda, park freni çekili iken transmisyon yağı seviyesini kontrol ediniz. Gerekli ise ekleyiniz. Gereğinden fazla yağ doldurmayınız.

    ● Lastik basınçlarını kontrol ediniz ve önerilen basınçta tutunuz. Lastik yüzey ve dişlerindeki kesikleri, diğer hasarları ve düzenli düzensiz aşıntıları inceleyiniz. Düzensiz aşıntı, tekerlek açı ayarlarının veya balansının bozuk olduğunu gösterir.

    ● Motor ve transmisyon yağlarını ve yağ sızıntları olup olmadığını kontrol ediniz. Yağ çubuğunu çıkarıp silerek tekrar yerine takınız ve tekrar çıkararak yağ seviyesini kontrol ediniz. Gerekli ise ekleyiniz. Gereğinden fazla yağ doldurmayınız.

    ● Bir iki ayda bir hava filtresini kontrol ediniz. Kirili ise değiştiriniz.

    ● Akünüzü soğuk havalarda ayda bir, sıcak havalarda haftada bir ve uzun yolculuklarda her gün kontrol ediniz. Kabloların sıkı ve oksitlenmemiş olduğundan emin olunuz. Eğer kapaklı tipte ise, sıvı seviyesini kontrol ediniz. Eksilmiş ise saf su ekleyiniz. Dikkat: akünün yakınında sigara içmeyiniz, kibrit veya çakmak yakmayınız.

    ● 6 Aylık veya 10 000 km’lik Bakım
    ● Motor yağını ve uygulanabilirse yağ filtresini değiştiriniz.

    ● Mekanik vites kutusu yağ seviyesini kontrol ediniz. Eksilmiş ise tamamlayınız.

    ● Diferansiyel yağ seviyesini kontrol ediniz. Eksilmiş ise tamamlayınız.

    ● Fren balatalarının aşıntı kontrolünü yapınız.

    ● 12 Aylık veya 20 000 km’lik Bakım
    ● Motoru ayarlayınız, bujileri değiştiriniz (Platin bujiler imalatçının önerisi doğrultusunda değiştirilmelidir).

    ● Kavrama pedalı boşluk ayarını yapınız (mekanik transmisyonlularda).

    ● Tekerlek balansı yaptırınız.

    ● Ön düzen ayarı yaptırınız.

    ● Amortisörlerde yağ sızıntısı olup olmadığına bakınız. Amortisörün çalışıp çalışmadığını test etmek için, aracı yukarı aşağı sallayınız. Sallamayı bıraktığınızda araç hemen sallanmayı bırakmalıdır. Aşınmış veya sızdıran amortisörler daima çift olarak değiştirilmelidir.

    24 Aylık veya 40 000 km’lik Bakım●
    ● Soğutma sisteminizi boşaltıp yıkadıktan sonra önerilen antifriz ve su karışımı ile doldurunuz.

    ● Fren hidroliğini değiştiriniz

    ● Hava filtresini değiştiriniz.

    ● Cam sileceklerini değiştiriniz. Aşınmış veya sertleşmiş lastiklerde sıvama veya gevşeklik görülür.

    ● Otomatik transmisyon sıvısını boşaltarak yenileyiniz, filtresini temizleyiniz veya değiştiriniz, bantları ayarlayınız (uygulanabiliyorsa).

    ● Aracın altından, delik kırık veya gevşek egzoz borusu, susturucu ve bağlantıları olup olmadığını kontrol ediniz. Hasarlı parçaları değiştiriniz.




  • Eline sağlık mevlüt abi faydalı bi yazı olmuş
  • gerçekten mevlüt abi ellerine sağlık yazı okadar güzel olmuşki uzun olduğu halde okudum dikkatli güzel bir yazı bu tür yazıların devamını bekliyorum
    yazı her türe hitap ediyo acemi profosyonel
  • Teşekkür ederim Arkadaşlar.Sizin de faydalı bilgilerinizi beklerim. Dün Renault,çu arkadaşların sitesine girdim, bizim arabalar ile onların Clio,sunun yakıt durumunu karşılaştırmak için, bizim Hyundai,ler Renolara göre daha az yakıyor. Araç ve teknik özellikler hakkında bilgisi olan arkadaşların görüş ve önerilerini yazmalarını bekliyorum.saygılarımla.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Emekli Jandarma

    Teşekkür ederim Arkadaşlar.Sizin de faydalı bilgilerinizi beklerim. Dün Renault,çu arkadaşların sitesine girdim, bizim arabalar ile onların Clio,sunun yakıt durumunu karşılaştırmak için, bizim Hyundai,ler Renolara göre daha az yakıyor. Araç ve teknik özellikler hakkında bilgisi olan arkadaşların görüş ve önerilerini yazmalarını bekliyorum.saygılarımla.

    haklısın mevlüt abi ben genelde toyota ve benim arabayı kullanıyorum diğer markalarda kulaktan duyma değilde fabrika verilerine bakarak karşılaştırıyorum benim getz bu aralar hariç belkide benim kullanımdan da kaynaklı olabilir şehir içi çok yakıyor
    ya abi senin tecrübe ve tavsiyelerinden yararlanmak adına ekonomik olarak nasıl kullanmamız gerek dersin bu konuda biraz yardım edermisin




  • Bahri Kardeş bu konu ile ilgili ben araştırayım sana ayrıntılı olarak bilgi vereyim.Slm.
  • iyi olur mevlüt abi ya ben benim arabamı anlamıyorum yada araba beni ??? ayarsız
    senin tecrübelerinden de yararlanmak isterim .
  • Bahri Kardeşim Sana bulduğum bilgileri parça parça gönderiyorm.
    Dizel motorların bakımı ve dikkat edilmesi gerekenler

    Benzinli motorlara göre değişik bir çalışma sistemine sahip olan dizel motorların kullanımı ve bakımında önemli farklılıklar bulunuyor. Bilgi eksikliği veya dikkatsizlik nedeniyle yapılan yanlışlar dizel araçlarda ciddi sorunlar ortaya çıkartıp size pahalıya mal olabiliyor. Dolayısıyla dizel araçların bakımı ve kullanımı hakkında temel bilgilere sahip olmanız önem kazanıyor.

    DOĞRU VE KALİTELİ YAKIT OLMALI

    Başta binek otomobiller olmak üzere artık yeni nesil dizel araçlarda Common Rail gibi yüksek basınçlı enjeksiyon sistemleri kullanılıyor. Aracın uzun ömürlü olması ve kullanım konforu, arızalardan uzak kalmak için dikkat edilmesi gereken ilk nokta yakıt kalitesidir.

    Günümüzde dizel araçların tercih edilmesinde tasarruf, sürüş keyfi ve çevreye duyarlılık gibi üç önemli faktör rol oynamaktadır. Aracın bu özelliklerini kullanım ömrü boyunca koruyabilmesi için standartlara uygun ve kaliteli dizel yakıt kullanımı şarttır. Sadece bir kere bile standart dışı yakıt almak aracın sistemine zarar verirken, size pahalıya mal olabilir.

    Aracınızı çalıştıracağınızda motor soğuk ise mutlaka kontağı yarım çevirerek uyarı ışıkların sönmesini bekleyin. Gerekli sistemler ısındığında ışıklar sönecek ve motor soğuk olmasına rağmen bir seferde çalışacaktır. Motor soğukken ısınmasını bekleyin. Dizel motorlar benzinlilere göre daha yavaş ısınmaktadır. Kalkışta soğuk motor, konforu bozacak şekilde sarsıntılı olur.

    Eğer yeni nesil donanımlı dizel aracınız varsa, aracınızın marş basmaması durumunda halk arasında ’aracın vurdurulması’ olarak bilinen işlemin kesinlikle uygulanmaması gerekir. Nedeni ise yeni nesil dizel sistemlerinde, araç çalışmaz konumda iken yağ basıncının olmaması sebebiyle dizel pompasının bu vurdurma işlemi esnasında aşırı yüke maruz kalıp ciddi zarar görmesidir.

    PERİYODİK BAKIM ÖNEMLİ

    Periyodik bakım kuşkusuz tüm araçlar için önemlidir ancak dizel araçlarda periyodik bakımın önemi daha da fazladır. Örneğin, sistemde mazotu süzen, içindeki kirli partikülleri ve suyu ayrıştıran mazot filtresi, zamanla işlevini kaybeder. Yıpranmış mazot filtresi, enjektörleri tıkar, sistem basıncını düşürür, egzozdan atılan zehirli gazların artmasına yol açar ve bir bütün olarak aracın performansını düşürür.

    Diğer bir konu ise, dizel aracınızın akü değişiminin bu konuda uzman bir kişi tarafından değişiminin yapılmasıdır. Akü, araç üzerindeki diğer tüm elektronik sistemlerle uyumlu çalıştığı için akünün dikkatsiz bir şekilde değiştirilmesi esnasında dizel enjeksiyon sisteminin elektronik beyni bu uygulamadan zarar görebilir.
    Dizel motor kullanım tekniği

    Sürücülerin bir bölümü (taksiler dahil) dizel motoru benzinli motor gibi kullanıyor, üst vitese gecmeden önce 4000-4500 devir/dakika'ya kadar çıkıyor. Halbuki, dizel motorların verimliliği (çoğunlukla) 3500 d/d'den sonra hızla düşmeye başlıyor. Hem daha iyi hızlanma hem de daha düşük yakıt tüketimi için üst vitese geçip, torkun en yüksek olduğu 2000 ile 3500 arasındaki devirlerden yararlanmak gerekiyor. Ekonomik kullanmak istiyorsanız, tercihen 2000 ile 3000 d/d arasında kalınmalı. Yani, 3500 d/d'deyken hızlanmak istiyorsanız yapmanız gereken en doğru şey önce üst vitese geçip ondan sonra gaza basmak olacaktır. Dizel motorların özellikleri genel olarak benzese de, tork eğrileri (hangi devirde ne kadar tork sunduklarını gösteren grafik) ve vites oranları farklılıklar gösteriyor. Bu nedenle, araçla ilgili biraz bilgi edinmek aracı daha verimli kullanmak açısından yararlı olur. Doğrudan direksiyona oturan biri de motorun hangi devirden itibaren iyi tepki göstermeye başladığını ve bu yüksek çekiş gücünün hangi devirlere kadar devam ettiğini zaman içinde anlayabilir ve alışabilir. Motorun özelliklerine uygun bir şekilde kullanılmasıyla hem daha iyi performans elde ediliyor hem de yakıt tüketimi düşüyor.
    Aracın ne kadar tükettiği kadar, nasıl kullanıldığı da önemli. Ekonomik araç +ekonomik sürücü = ekonomik tüketim.

    Dizel araçlar yakıt sarfiyatı konusunda muadili benzinli araçlarla kıyaslandığında aradaki fark açık olarak görünür.Örneğin aynı model benzinli ve dizel eşit miktarlarda yakıt ile yol testine çıkacak olsa dizel’in yaklaşık yüzde 30 daha uzağa gittiği görülür ki ayrıca buna fiyat düşüklüğü farkı da eklendiğinde yüzde 50’lere varan oranlarda bir tasarruftan söz edilmesi hiç de yanlış olmaz.




  • kısın yaklaşık 2.5 kuruş artması normaldir 1 lt
  • teşekkürler mevlüt abi yazı için ilginç aslında bu yazı ile dizel aracımı tam anlamadğımı bir kere daha anladım ??
    bende vites oranını 2000-2500 arasında atıyorum servis bakımlarınıda zamanında yaptırıyorum
    abi eğer eline geçerse şu common rail dizel ile ilgili bilgi bulabilrimisin yüksek basınçla neyi kasdediyor olabilir ki ?
    bilgiler için çok teşşekkür
  • Bahri Kardeşim istediğin bilgiyi bulabildiğim kadarı ile aşağıya çıkarttım.İnşallah istediğin bilgilerdir.

    Common-Rail Sistemi

    Common-Rail sistemi yeni geliştirilen bir dizel direkt püskürtme sistemidir. Bu yeni geliştirilen sistemin, bugüne kadar kullanılan aynı türdeki sistemlere göre yakıt sarfiyatı konusunda bazı avantajları olmakla birlikte egzoz gazı emisyonu, çalışma sistemi ve gürültü oluşumunda da net bir şekilde daha üstün olduğu görülmüştür. Gelecek vaad eden bu tekniğin anahtar kelimeleri “tutuculu püskürtme” veya “ortak boru” anlamına gelen “Common-Rail”dir. Direkt tahrik edilen blok veya tek pompalı sistemlerden farlı olarak Common-Rail’de basınç oluşumu ve püskürtme ayrılmaktadır. Püskürtme basıncı, motor devir sayısına ve püskürtme miktarına bağımlı kalmadan oluşturulur ve belli sınırlar içerisinde serbest olarak seçilebilmektedir. Geleneksel dizel direkt püskürtücüleri yaklaşık 900 bar’lık basınç ile çalışırken, Common-Rail Sistemi, yakıtı 1600 bar’a kadar yükselen bir basınç ile ortak bir boru üzerinden enjektörlere dağıtır. Elektronik motor kumandası, bu yüksek basıncı motorun devir sayısına ve yüküne bağlı olarak ayarlar. Püskürtmeyi, enjektörler üzerinde bulunan ve süratle anahtarlanabilen manyetik supaplar sağlamaktadır. Bu da yine püskürtme olayının şekillendirilmesi, püskürtme miktarının ölçülmesi ve yakıt püskürtmesi bakımından yeni imkanlar sağlamaktadır. Ayrıca yine bu imkanlar sayesinde yeni sistemin mükemmel bir avantajı olan Pilot (ön) Püskürtme ortaya çıkmaktadır.
    Pilot püskürtme, esas ana püskürtmeden önce oluşarak yakıtın yanmasına ilişkin çıkış oranlarını yüksek derecede iyileştirmektedir. Ön veya çoklu püskürtme, süratli manyetik supaplarına çok kere kumanda edilmesi ile oluşturulur. Böylece hem zararlı madde ve gürültü emisyonu hem de dizel motorlarının sarfiyat değerleri daha da azaltılmaktadır. Common-Rail Sistemi, motorda önemli değişiklikler yapılmadan, kullanılan püskürtme sisteminin yerini alabilmektedir.

    Basınç oluşumunun ve püskürtmenin ayrılmasına ilişkin tek şart, bir dağıtıcı boru (rail) ve enjektörlere giden borulardan oluşan, Yüksek Basınç Tutucusu’dur. Sistemin çekirdek parçası, manyetik supap kumandalı enjektördür. Püskürtme olayı, beyinden manyetik supapa giden bir sinyal ile başlatılır. Bu arada püskürtülen miktar, hem manyetik supapın açılma süresine hem de sistem basıncına bağlıdır. Sistem basıncını, yüksek basınçlı pistonlu pompa oluşturmaktadır. Adı geçen pompa, düşük tahrik dönme momentleri ile çalışır, bu da pompa tahrikinin yükünü azaltmış olur. Basınç oluşumu için, binek otomobillerde distribütör tipi pompalar; ticari araçlarda ise sıra tipi pompalar öngörülmüştür. Common-Rail Sistemlerinde, beyin, sensörler ve çoğu sistem fonksiyonları, başkalarında bulunan pompa-meme-birimi ve pompa-boru-meme gibi zamana bağlı tek pompa sistemleri ile eşittir. Common-Rail Tekniği ile varılan gelişmeler duyulabilmekte ve ölçülebilmektedir. Ön püskürtme sayesinde bu direkt püskürtücü, ön yanma odalı motorun düşük gürültü seviyesi ile çalışırken aynı zamanda en katı egzoz gazı kurallarına da uymaktadır

    Common-Rail Sisteminin Yapısı
    Dağıtıcı püskürtme sistemi ve pompasının yapısı tanıtıldıktan sonra şimdi de Common-Rail sisteminin başlıca elemanları Audi A8 örneğinde tanıtılacaktır. Önce yakıt depodan pompalanır ve filtre vasıtası ile dağıtıcı püskürtme sistemine benzer bir şekilde yüksek basınçlı besleme bölümüne iletilir. Basınç üretilmesi ve yakıt püskürtme işlemleri dağıtıcı püskürtme sistemlerinden farklı olarak, Common-Rail sisteminde birbirlerinden ayrılmışlardır. Silindir gövdesinin iç V’sinde bulunan bir yüksek basınç pompası, sürekli olarak yüksek basınç üretir. Bu basınç dağıtıcı bir eşik ve iki rail elemanı tarafından saklanır. Kısa püskürtme boruları üzerinden her iki silindir sırasının enjektörlerine iletilir. Püskürtme miktarı ve anı, motor kontrol ünitesindeki enjektörlerin, manyetik supapları tarafından düzenlenir. İhtiyaç fazlası yakıt, dizel yakıtının ısı eşanjöründe soğutulur ve geri dönüş kanalı üzerinden tekrar depoya gönderilir

    Common-Rail’in Devre Elemanları.

    Yakıt Beslemesi

    Yakıt besleme sistemi, bir düşük basınç devresi ve bir de yüksek basınç devresi olmak üzere iki bölümden meydana gelir.
    Düşük basınç devresi aşağıdakilerden oluşur;
    • Yakıt deposu
    • Depo içinde yer alan ön besleme pompası
    • Yakıt filtresi

    Düşük Basınç Devresi.

    Yüksek basınç devresi aşağıdakilerden oluşur;
    • Yüksek basınç pompası,
    • Basınç kontrol valfi,
    • Rail basınç sensörü
    • Yüksek basınç dağıtıcısı (rail)
    • Enjektör

    Yüksek Basınç Devresi

    Alçak Basınçlı Besleme

    Diğer püskürtme enjeksiyonlu sistemlerde olduğu gibi Common-Rail sisteminde de alçak basınçlı besleme ilk safhayı oluşturur. Mütakiben alçak basınçlı beslemenin başlıca öğeleri açıklanmaktadır. Yakıt deposundaki iki emici pompa, yine depoda bulunan ön besleme pompası tarafından çalıştırılarak, toplama bölümünü yakıtla beslerler. Deponun dışında bulunan elektrikli makara hücre pompası, toplama bölümündeki yakıtı emerek motorun çalıştırılmasında gereken yakıt ön basıncını sağlar. Yakıt, bir filtre aracılığı ile temizlendikten sonra mekanik ön besleme pompasına ulaşır. Bu kendinden emişli mekanik dişli çark pompası, sağ silindir sırasının giriş eksantrik mili tarafından tahrik edilir ve de yüksek basınç pompasına yakıtı sağlar. Yakıt by-passı manyetik supapın motoru çalıştırmada önemli işlevi vardır.

    Dizel yakıtı depodan, 12 voltta çalışan elektrikli bir ön besleme pompası vasıtası ile emilir. Bu pompa, radyal pistonlu pompanın yağlanmasını sağlamak için de yeterli debiyi sağlar. Dizel filtresi, elektrikli pompa ile radyal pistonlu pompa arasına yerleştirilmiştir. Yüksek basınç hidrolik bağlantıları; iç çapı 2 mm, dış çapı ise 6 mm olan çelik borular vasıtası ile yapılmıştır. Pompanın sirküle ettiği ettiği yakıt, tek bir boruda toplandıktan sonra yine depoya gönderilen enjektör sirkülasyonundan ayrı olarak depoya gönderilmelidir.




  • mevlüt abi tek kelime ile MÜKEMMEL
    yukarıdaki yazıya eklenecek başka bir yorum yok paylaşım için teşekkür ederim ve böyle bilgili ve araştırmacı birinin formda olmasıda çok güzel yukarıdaki yazıda aslında araçların neden çok yaktığınıda biraz anlatıyor bu motorda servis bakımlarının ne kada önemli olduğu ap açık haksızmıyım dersin
  • Teşekkür ederim Bahri Kardeş, sizden de bilgiler bekleriz.
  • senin kadar detaylı olamaz bizimki deneyimlerden ibaret olur sadece abi mesala ben benim araba ile o kadar sorun yaşadımki artık sorunları takmıyorum :)
  • Bahri Kardeş, bu topikte senle benden başka kimse yok galiba. Form da bulunan diğer arkadaşlarıda bilgileri ile burada görmek, onların bilgilerinden yararlanmak güzel olur.

    Araç cinsi ne olursa olsun diğer arkadaşlarıda bilgileri ile aramızda görmekten mutluluk duyarız.Arkadaşları bekliyoruz.
  • arkadaşlar ben de 2004 model 1.3 accent admire almayı düşünüyorum. başka neler tavsiye edersiniz 2004 modele ve 14.000 ytl ye kadar. ayrıca hyundai lerin parçalarının pahalı olduğu yazılmış. diğer markalarla kıyaslandığında bu ne kadar doğrudur? vereceğiniz bilgiler için şimdiden çok teşekür ederim.
  • 
Sayfa: önceki 23456
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.