Bu sensöründe çalışması ve görevi oksijen sensörü ile aynıdır. Tek fark sensör içerisine konmuş olan ısı
rezistansıdır.
Egzoz gazı ölçümlerinde alınan değerler ya motor tam soğuduktan sonra ya da motor tamamen ısındıktan
sonra alınmaktadır. Halbuki araştırmalar egzoz emisyonunun önemli bir kısmının motor çalıştıktan 1 dakika
içerisinde oluştuğunu saptamıştır. Oksijen sensörü ise motor çalıştıktan 40 � 50 saniye sonra ölçüme başlar.
Bu da demek oluyor ki ilk anda oksijen sensörü yetersiz kalıyor. İşte bu yetersizliği gidermek için oksijen
sensörü içerisine ısı rezistansı takılarak oksijen sensörünün çalışma sıcaklığına (250oC � 300oC) ulaşma
süresi düşürülerek daha iyi bir emisyon sağlanıyor. Isı rezistansı bağlantısı motor kontrol modülünün bağlantı
fişi ile sağlanmaktadır.
Şekil 6.2.a. Isıtılmış Oksijen Sensörünün Yapısı
Isıtılmış oksijen sensörüne gelen elektrik sadece ısı rezistansı tarafından kullanılır.
6.3. Egzoz Geri Basınç Bildirim (DPFE) Sensörü
Bu sensör bölme duvarının yanında, emme manifoldu akış kontrolü elektrik motorunun tam arkasında yer
alır.Egzoz gazındaki basıncı ölçen sensör egzoz gazı basıncına göre sinyal üreterek ECU�ya bildirir. ECU aldığı
sinyalle enjektörleri kontrol eder.
Şekil 6.3.a. Egzoz Gazı Geri Bildirim sensörünün yeri
6.4. EGR Valfi Konum Sensörü
EGR valfi içinde yer alan sensör, valfin herhangi bir andaki konumunu belirler ve güç aktarma kontrol
modülüne (PCM) valfin konumunu bildirir. Böylece EGR valfinin konumunu algılayan ECU valfin ne kadar açık
olacağına karar verir.
6.5. Elektronik Basınç(EPT) Sensörü
EPT sensörü, egzoz gazındaki basıncı ölçen seramik bir direnç transducer�idir. Bu sensöre +5 �lik bir referans
voltajı verilir ve sensör, egzoz gazı basıncına bağlı olarak 0.5 V ile 4.75 V arasında bir doğru akım voltajı
sağlar. Rölantide voltaj 3.25 volttadır, daha yüksek voltaj hava emme yolunda hiç EGR akışı olmadığını ya da
çok az olduğunu gösterir.
Şekil 6.5.a. Elektronik Basınç sensörü(EPT)
EPT�nin gönderdiği sinyal ECU tarafından işlenir ve optimum egzoz gazı resirkülasyonunu belirlemek ve
ateşleme noktasını düzeltmek için kullanılır.
6.6. EGR Isı Sensörü (EGRT)
EGR valfi içerisinde bulunan sensör, EGR gazının ve EGR sistemindeki arızaları gözlemek ve teşhis etmek için
kullanılır.
EGR ısı sensörü bir termistörden meydana gelmiştir ve çalışması su sıcaklık sensörü ile emme havası sıcaklık
sensörlerine çok benzer. Sensörün gönderdiği sinyaller di agnostik (gösterge) sisteminde kullanılır.
EGR teknik değerleri EGRT sensöründe sabit bir ısı oluşturacak şekilde tespit edilmiştir.
Şekil 6.6.a. EGRT sensörünün yeri
EGR sistemi devrede iken EGR gazının sıcaklığı belli bir seviyenin altında olduğu bu sensör tarafından tespit
edildiği zaman, motor ECU�su EGR sisteminin arızalı çalıştığına karar verir (EGR valfi düzgün çalışmıyor) ve
gösterge panelinde bulunan �MOTOR KONTROL� ışığını yakarak sürücüyü uyarır.
Aynı şekilde EGR ısısı çok yüksek ise EGR valfi sürekli olarak açık demektir ve yine sürücüyü uyarır
çok teşekkürler bence bunlar çok yararlı bilgiler, tekrardan elinize sağlık
BİRŞEY DEĞİL HERKES BİLGİLENSİN FAYDALANSIN
Uhhh, amma sensör varmış.
Ayrıyetten, yağmur sensörü, far sensörü, park sensörü
BİR SORUM OLACAK MOTOR RÖLANTİDE YAKLAŞIK 800 d/d İKEN LAMBDA SENSÖRÜ ECU'YA KAÇ Mv ÇIKIŞ VERMELİ?
Bu faydalı bilgiler için teşekkür ederiz.
Yukarıda yazıyor araç rölanti veya başka devirlerde 100mv ile 900mv arasında sürekli yükselir ve düşer. Tabiki motor normal çalışma sıcaklığında olması gerekiyor.
quote:
Orjinalden alıntı: yeakin
BİR SORUM OLACAK MOTOR RÖLANTİDE YAKLAŞIK 800 d/d İKEN LAMBDA SENSÖRÜ ECU'YA KAÇ Mv ÇIKIŞ VERMELİ?
Helal olsun herkes araçlarda bulunan sensörlerin ne işe yaradığını biliyormuş zaten.
teşekkürler. ne çok sensör varmış.
çok güzel bir çalışma olmuş saol
@hakanusta eline sağlık
tam da bu konu üzerine bi araştırma yapıyodum, en azından şimdi bunların içinden bişeylerde katabilrim belki, hem zevk alırım yaptığım araştırmadan, hemde foruma girmek için bir sebebim daha olur.
Hakan Bey elinize sağlık. Görünen o ki bundan 3-5 yıl sonra bu sensör sayıları en az 2.ye katlanacaktır. Bu kadar sensör inşallah başımıza bela açmaz yarın bir gün.
Daha birçok sensör bulunuyor.
quote:
Orjinalden alıntı: yeakin
BİR SORUM OLACAK MOTOR RÖLANTİDE YAKLAŞIK 800 d/d İKEN LAMBDA SENSÖRÜ ECU'YA KAÇ Mv ÇIKIŞ VERMELİ?
Bu konuda sabit bir voltaj değeri yok..
Sağlıklı çalışan bir motorda, yine sağlıklı çalışan bir lambda (ya da O2) sensörü, yaklaşık sıfır (0) volt ile yaklaşık bir (1) volt arasında saniyede on salınım yapar.
Doğru ölçüm yapabilek için grafik özelliği olan (Snap-On DMM gibi) bir voltmetre kullanmak gerekir.
Bu salınım asnasında, değerler daha çok aşağılarda, yani sıfıra yakın yerlerde ise karışım fakir, eğer yukarılarda, yani daha çok 1 Vollt'a yakın yerlerde ise zengin anlamına gelir. Bu çok kaba bir diagnostik yöntemidir. Bu değerlerin nerede ve nasıl gerçekleştiği, başlıbaşına bir kurs konusudur. Elde edeceğiniz grafiği okuyarak, enjektörler, ateşleme sistemi, valf ayarları ve durumları, motorum mekanik sağlığı karışım kalitesi, zamanlama vs. gibi konularda bilgi sahibi olabilirsiniz. Ha, tabi, lambda sensörünün ya da devrelerinin ne durumda olduğunu da anlayabilirsiniz.
Tüh, "closed loop" konusundan bahsetmeyi unuttum, ama çok uzun sürer şimdi..
Hocam Ne Sensöör ne ben söleyim
hakanusta, selamlar
siemens edc 2000 serisi ecu ya, dizustu bilgisayarla nasil baglanilabilecegi konusunda bir fikrin var mi? paylasirsan sevinirim...
Nette gördüğüm bazı sitelerde ecu'ların interface kablosu ve programını satan bazı siteler var.Nette kısa bir araştırma yaparsanız bulabilirsiniz.
quote:
Orjinalden alıntı: Muhendis06
hakanusta, selamlar
siemens edc 2000 serisi ecu ya, dizustu bilgisayarla nasil baglanilabilecegi konusunda bir fikrin var mi? paylasirsan sevinirim...