Şimdi Ara

(Konu 2008 de açılmıştır!) El freni çekik giden arabada nasıl bir hasar oluşur?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
62
Cevap
0
Favori
61.452
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Giriş notu: (Konu 2008 de açılmıştır!)

    Konu yeniymiş gibi algılandığı ve hala özel mesaj bile alıyor olduğum için bu uyarıyı ekleme ihtiyacı hissetim. Konu başlığını tam değiştirmiyorum çünkü yaşanagelen ve insanların bilgi edinmeye ihtiyaç duydukları bir konu.

    ______________________________________________________________________


    Merhaba,

    Bir bayan akrabam sıkıntıyla bana soru yöneltti ama bilgim olmadığı için buradan bir şeyler öğrenip yardımcı olmak istedim.

    Kendisi araç ve trafik tecrübesi aldığı eğitimle sınırlı olan henüz 3 günlük arabası ile (sıfır, düz vites ve benzinli) İstanbul trafiğinde olan biri.

    Sorun, arabayı el frenini indirmeden yaklaşık 1 kilometre kadar sürmüş olması. Araba ilerlerken zorlanmış ama bunun bitmekte olan benzinden olduğunu düşünmüş. 40 km ye kadar hızlanabilmiş araç, hatta yokuş çıkmış bu haliyle. En sonunda elektronik sinyal sesi gelmeye başlayınca panele bakmış ve el freninin çekik olduğunu farketmiş. Araba da malumunuz bir koku oluşmuş onun dışında başka bir sorun yokmuş.

    El frenini bir önceki sefer tam çekmemiş olmalı ki ondan araç ilerleyebilmiştir gibi geliyor ama ben de bilgisizim.

    Bu konuda yorum yapar ve yapılması gerekenlerle ilgili düşüncelerinizi paylaşırsanız çok memnun olurum.

    Şimdiden teşekkürler.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi pillout -- 16 Ocak 2014; 21:02:44 >







  • el frenin ömründen %80-90 yemiştir yani arka balatalar misal 50.000 de değişecekse ilk bakımda değişebilir artık fazlacabenzin yakmıştır ve araç yeni olduğu için zorlanmaması gerekirken zorlanmıştır
  • Yanıt için teşekkür ederim. Dediğiniz gibi ise durum çok üzücü.

    Kendisi sıkıntılı olduğu için tekrar aradı, ben de foruma sordum dedim, biraz daha konuşup hesaplayınca 400, 500 metre kadar bu şekilde gittiği ortaya çıktı. Bu şekilde gidilen mesafe önemlidir diyerek belirtmek istedim.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: pillout

    Merhaba,

    Bir bayan akrabam sıkıntıyla bana soru yöneltti ama bilgim olmadığı için buradan bir şeyler öğrenip yardımcı olmak istedim.

    Kendisi araç ve trafik tecrübesi aldığı eğitimle sınırlı olan henüz 3 günlük arabası ile (sıfır, düz vites ve benzinli) İstanbul trafiğinde olan biri.

    Sorun, arabayı el frenini indirmeden yaklaşık 1 kilometre kadar sürmüş olması. Araba ilerlerken zorlanmış ama bunun bitmekte olan benzinden olduğunu düşünmüş. 40 km ye kadar hızlanabilmiş araç, hatta yokuş çıkmış bu haliyle. En sonunda elektronik sinyal sesi gelmeye başlayınca panele bakmış ve el freninin çekik olduğunu farketmiş. Araba da malumunuz bir koku oluşmuş onun dışında başka bir sorun yokmuş.

    El frenini bir önceki sefer tam çekmemiş olmalı ki ondan araç ilerleyebilmiştir gibi geliyor ama ben de bilgisizim.

    Bu konuda yorum yapar ve yapılması gerekenlerle ilgili düşüncelerinizi paylaşırsanız çok memnun olurum.

    Şimdiden teşekkürler.


    balatalar aşınmış ki koku gelmiş. ancak 500 metre yol gitmekle birşey olmaz. üzülmeyi gerektirecek bir durum olduğunu sanmıyorum.

    el freni tam çekilmişse arka tekerlekler kilitlenmiş şekilde ilerlemiştir ki lastik de bir miktar aşınır. araç boş olduğu için arka tekerlekler kilitli olsa bile ilerler.

    el freni sonuna kadar çekilmemiş ise arka tekerlerklerde aşınma azdır. ama balatalar aşınmıştır. bu aşınma da 500 metrede öyle ömrünün %80 i falan değil ancak % 20-30 u kadar olabilir.

    önemli olan araç bu şekilde ilerlerken söfor aracı ne kadar zorlamıştır?

    genelde bu durumda araç fazla zorlanmadan ilerler.

    öyle üzülünecek bir durum olduğunu sanmıyorum. geçmiş olsun...




  • Teşekkür ederim, bir nebze içimizi rahatlattınız.

    Sayenizde şunları anladım; zorlanmaya bağlı balatalar aşındı, belki tekerlerde de aşınma meydana geldi. Her nekadar çok gitmiş olmasa da (Önünde yer temizleyen araç olduğundan hızlanamamış) 40 km ye çıkabildiği için motor da zorlanmış oldu. Nihayetinde tamirciye gitmesine gerek yok şuan ve bu şekilde kullanmasında bir problem yok, yanlış isem düzeltiniz lütfen.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: pillout

    Teşekkür ederim, bir nebze içimizi rahatlattınız.

    Sayenizde şunları anladım; zorlanmaya bağlı balatalar aşındı, belki tekerlerde de aşınma meydana geldi. Her nekadar çok gitmiş olmasa da (Önünde yer temizleyen araç olduğundan hızlanamamış) 40 km ye çıkabildiği için motor da zorlanmış oldu. Nihayetinde tamirciye gitmesine gerek yok şuan ve bu şekilde kullanmasında bir problem yok, yanlış isem düzeltiniz lütfen.


    motorun zorlanma meselesini çok fazla kafanıza takmayınız. araç boşken, yani yalnız sürücü ileyken, el freninin çekik olması, aracın dolu bir şekilde yokuş çıkmasıyla hemen hemen aynı miktarda motoru zorlar ki bu pek önemsenecek miktarda değildir. sonuçta arka tekerlekler üstünde yük olmadığından el freni sonuna kadar çekili olsa ve arka tekerlekler kilitli olsa bile kızaklayarak sürüklenmesi motoru 500 metre gibi kısa bir mesafede, rodajı bozacak miktarda zorlamaz...

    araçta ayrıca herhangi bir anormallik sezilmiyorsa, yaşadığınız bu olumsuzluk sonucu servise gitmeye gerek oluşturacak bir durum yoktur.

    kolay gelsin...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi O.B.K -- 17 Ocak 2008; 4:20:29 >




  • evet bu tür şeyler hepimizin yaşayabileceği durumlardır.Kısa sre sonra bu durumun fark edilmiş olması iyi olmuş ,ben km. lerce bu durumu farketmeyip dolaşanları bilirim.


    zarar verilmiş midir ,sorusunu balata ömrü açısından biraz olarak cevaplamak yanlış olmaz.Ne kadar yanıtı için arka frenlerin inclenmesi gerekir eğer disk fren ise çok az bir aşınma olmuş olabilir .Ancak kampana ise aşınma dışındaki diğer gergi aksamlarının gözden geçirilerek boşlukk oluşmuş ise ayartlatılması gerekebilir.Bir baktarılmasında fayda var ,çünkü eğer boşluk oluşursa fren mesafesi uzar tutuş yayıflar bu durumun sadece kampana için geçerli olduğınu tekrar vurgulamak isterim.

    bence teorik olarak arka abalatalar ne kadar aşınmış olabilir cevabı durma meafesiyle kıyas olacaktır .Bir aracın durma mesafesini yaklaşık 40 metre alırsak 10-15 kere sert kıyak fren ile aynı oranda aşınmasını bekleriz ki bu hiç birşey değildir , denebilir.

    Bütün bu açıklamalara rağmen eğer uzun mesafeler farkına varılmaz ise başınıza ne gelebilir idi bu durumu da bilgilendirmek adına yazmak istiyorum.
    Arka frenler kampana ise tehlikeli bir durum söz konusu olacaktır.Balata aşırı ısınarak kampananın dış döküm diskini aşırı ıssıtacak ve tekerlekler aşırı ısıya maruz kalacaktır.Araç yavaşlayıp durma veya hızını azattığı zaman arka tekerleklerin tutuşarak aracın alev almasına neden olabilir.Bu durum oldukça sık yaşanan araç giderken alev aldı araştıralarının sonuçlarından biridir.
    Aklımızın biraz zor kabullendiği bu olay nasıl olmaktadırın cevabı ise kinetik enerjinin ısıya değişmesinde saklıdır.1000 kg ağırlığındaki bir aracın birinci viteste sahip olduğu kinetik enerjisi oldukça fazladır maksimum beygir gücü ve tork kullanılmakta ayrıca vites küçük olduğu için bu tork bir de katlanarak tekerlere iletilmektedir.İşte gücün ve torkun bu şekilde aşırı yüklekliği sayesinde fren çekikken araç hareket edebilmektedir.Yoksa yerinden kalkamaz idi.Bir kere hareketlenen araç bu sefer meşhur
    E= 1/2 x Mx V2 formülünden hız ve kütlenin etkisiyle gerçekte gitmesi gerekn hızın kare farkı olarak enerjiyi frenlerde hapseder.Frenlerimizde etkili soğutma şartları mevcuttur ve potansiyel olarak bu enerjiyi ısı şeklinde muhafaza ederler , ancak siz freni devamlı çekik tuttuğunuzda bu ısı diskten atılamaz ve tüm bu sisteme değen kısımlara iletilir.İlk önce tüm disk akkor haline gelir ama asla erimez çok dayanıklıdır.Sonra ısı janta ulaşır ve ısınmaya başlar burada jantın şekli çok büyük önem arzeder .Hava girişleri iyi olan bir jant sizin ve ailenizin hayatını kurtarabilir.Eğer yetrei kadar hava girecek yeri yoksa teker balar ısınmaya böylece devam eder.Ancak yapılan araştırmalarda tekerin tutuşmaya başlamadan önce bunu tetikleyen ana unsurun hidrolik yağının aşırı ısınarak yanma noktasına ulşaması olduğunu iddaa edenler vardır.Neyse bu konular ile canınızı sıkmayın el freninizi hareket ederken bırakmayı asla unutmayınız.Her zaman (aşırı soğuk havalar hariç) el frenini tam çekili tutunuz ki kolayca kalakerken fark edebilirsiniz.




  • el freni çekili iken kocaman ve parlak bir kırmızı ışık yanar gösterge panelinde. hiç dikkatini çekmemiş mi?

    edit: bayanların bazılarını anlayamıyorum, arabanın zor gitmesini benzine bağlayacak kadar detaylı düşünebiliyor ama ışık yandığı halde freni indiremiyor



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ccaparli -- 17 Ocak 2008; 11:26:56 >
  • ccparli ,
    ama elektronik ikaz gelince panele bakmış yani dikkat maksimum
  • Arka balataların aşınmasından çok, balatanın yüzeyinin yanması sorun bence. Balata yüzeyinde oluşan sert tabaka yüzünden bir daha ömrü boyunca o balatadan etkili bir sürtünme beklememek gerekir.
    Çok bir para değil bence, balata değiştirilir, kafadaki şüpheler giderilir...
  • quote:

    Orjinalden alıntı: vezir

    ccparli ,
    ama elektronik ikaz gelince panele bakmış yani dikkat maksimum



    bence araç her zamanki gibi ikaz lambasını başından beri yakmıştır. artık bir yerden sonra balatadan pis koku ve ses gelince uyanmıştır. belki araba anlamayanlar için son bir çığlık tarzında ikaz sesi vermiştir.




  • İlgilenen ve yanıtlayan tüm arkadaşlara teşekkür ederim.

    Sayın ccaparli, yaklaşımınızı ve mesajlarınızı kırıcı buluyorum, ne karşınızdakine ne size bir fayda sağlamıyor, yazmasanız daha iyi olurdu. Bu konunun linkini bayan akrabama iletmiştim, yazınızı okuyacak ve zaten sıkıntılıyken ve suçlu hissetmekteyken daha kötü hissetmesine neden olacaksınız.

    Sadece birkaç direksiyon dersi ile İstanbul trafiğinde 3. gününde olan bir kişiden bahsediyoruz. İlk zamanlarınızı düşünün, hemen hepimiz anlamsız ve hatırlamak istedemeğimiz hatalar yapmışızdır. Özellikle araba ve trafikte edinilen tecrübe çok pahalı.

    Sevgiler, saygılar.
  • %20 -30 gibi rakamlar çok aşırı geldi bana..

    400 -500 metre deniliyor.

    Tekerler kiltilendiyse fren balataları hiç zarar görmemiştir.Lakin sürtünme olmamıştır.

    Bu durumda ise lastikler aşınmıştır.

    Ancak ısınan lastik yüksek ses yapar ve tabiri caizse viyaklar.Bu sesi duymamış olması imkansız.

    Dolayısıyla lastiklerin döndüğü ve frenlerin aşındığını düşündürüyor durum..

    Bana sorarsanız %3 ü geçmez.Hele kampana balatalı bir arabaysa ki kampana balatalar rahatlıkla 80-100 bin km yapabilir,o zaman %1 i bile geçmez.

    Yukarıda söylendiği gibi yüksek süratte basılan 3-5 frenden daha fazla aşınma olmamıştır.

    Fren balataları 1 hafta daha erken değişecek!!
  • Arka tekerler kampana var ise hiç bişey olmamıştır merak etyin. 500 metrede zaten kanırtsan bile ne olaiblirki.
  • Aynı şey benim başıma da geldi. Ehliyeti alalı 3 gün olmuştu.El frenini indirmeyi unutmuşum. Yaklaşık 3 kilometre yol katettim. Ama arabada bi tuhaflık var diyorum. Acemilik işte. Koku da yaptı tabii. Işıkda durdum kalkarken stop etti. Ama benim jeton düşmedi. Araç Toyota Yaris. Hafif araç, bagaj da boş. Sadece kastı biraz ama 4. vitese kadar çıktım öyle.Göstergede ortada olunca ikaz ışığını farketmedim. Hemen servise götürdüm aracı, herşeyi kontrol ettiler.Hiçbir sorun yok. Ufak tefek şeylerden bi zarar gelmez dediler.
  • Hatalar yapılmalı ki tecrübeler oluşsun. Eleştiri yapan arkadaşları eleştirmekte çok mantıklı değil.
    Bence acemilik sırasında kullanılan araca ilişkin bütün gösterge paneli öğretilmeli, neyin ne olduğu iyice anlatılmalı.
    Hatta boş bir sahada kullanıcıya ani fren, ani direksiyon hareketi vb. durumları gerektiren şartlarda aracın tepkilerini görmesi sağlanmalı.

    Neyse sağlık olsun, balata maliyeti düşüktür, ciddi bir zarar gelmez. Akrabanız üzmesin kendini.
  • ekranda kırmızı ışık olarak hiçbirşey yanmamalı
  • quote:

    Arka balataların aşınmasından çok, balatanın yüzeyinin yanması sorun bence. Balata yüzeyinde oluşan sert tabaka yüzünden bir daha ömrü boyunca o balatadan etkili bir sürtünme beklememek gerekir.
    Çok bir para değil bence, balata değiştirilir, kafadaki şüpheler giderilir...


    Aynı konuya değinecektim önemli olan bu.500m. uzun bir mesafe değil ama yinede bakım zamanı kontrol ettirirse iyi olur.
  • arkadaşlar merak etmeyin balatalarınız ağır koşullara oldukçe dayanıklıdır.Yeter ki bu işi bartmayıp spin falan denemedikçe kısa sürede aşınma olmazç.Sadece aşırı ısı söz konusu ise çekik gittiğinizi fark ettiğinz anda hemen sağa çekin arka lasiklerin ısınıp ısınmadığını kontrol edin yeter. Radyatör gibi ısınmışsa o zaman hemen soğutmak için bellirli bir süre fren yapmadan devam ederseniz hava tüm sistemi soğutacaktır.Balatalr bittiğinde zaten uyarı ısığı veya aşırı insanı gıcık eden bir metal sürtünme sesi verir.Birşeylerin yanlış gittiğini anlarsınız.tabii anlarsanız geçerli.
  • kardeş büyük ihtimalle ısınan balatalar disk ya da kampanalara yapışır kalır... ilk fırsatta mutlaka balatalara baktırın.....
    benim anlamadığım arabanın gidişinden anlamamamıiş mı? bir terslik olduğunu.......?????
  • 
Sayfa: 1234
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.