Şimdi Ara

Dizel Araçlarda Turbo Hakkında

Bu Konudaki Kullanıcılar:
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
38
Cevap
0
Favori
57.395
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Arkadaşlar benim merak ettiğim konu dizel bi araç turbo açtığında mı yakıt az yakar açmadan mı?
    Mesela 1.3 90 hp g.Punto altı vites ve bu araç 6. vites 90 km hızda 1700.1800 devir civarı seyrediyor bu araçta bu civarda turbo açıyor.
    Yani biraz daha gaza basıp turbo açık mı seyretmek gerekir Yoksa biraz gazdan ayağı çekip açmadan mı?



  • Dizel araçlarda sıkıştırma oranı sabit ve yakıt + hava alıkları birbirinden bagımsız oldugundan ötürü benzinli araçlardaki gibi sabit bir yakıt oanı tutturma kaygısı yoktur.

    Yani Benzinli araçlarda patlamanın düzgün saglanması ve tekleme olmaması için 9hava : 1yakıt ile 15hava : 1yakıt oranları arasında yakıt oranını sabitlemek gerekir. Ve Yakıt, Hava ile aynı anda pistonlara iletilirler..

    Ancak dizellerde hava alınıp sıkıştırıldıktan sonra yakıt enjektörü motorini püskürtür.. Yani hava - yakıt oranı çok daha esnektir.

    Bu yüzden kimi Euro standardlarındaki dizel motorlar, 24 hava - 1 yakıt hatta kimi durumlarda 90 hava - 1 yakıt oranları arasında dahi sıkıştırma yapabilirler.

    Yani dizellerde ne kadar çok hava , o kadar çok yakıt durumu tam anlamıyla sözkonusu degildir.

    Sonuç olarak, Turbo açılıp da pistonlara daha çok hava girdiginde, ECU, daha fazla yakıt vermeye zorlamak yerine az bir farkal dengeli püskürtme siyeseti uygulayacagından ötürü, yakıt tüketiminde sorun olmaz, hatta performansına göre tasarruflu dahi denilebilir...
  • Selam acharad ! 1:9 benzinli 1:24 dizel bu değerler şunu ifade ediyor . Normal nefes aldığımız atmosferi 1 atü veya bar olarak kabul edersen. Benzinlide yanmadan önceki en yüksek sıkıştırma oranı normal atmosfere göre 9bar 10bar mislidir . Dizeldede 25 bar civarındadır. Bunada KOMPRESYON denir.
  • Açıklamalarınıza teşekkürler arkadaşlar.
  • Turbo, motoru çalıştırmak için marşa bastığınız anda motorla birlikte çalışmaya başlar!! Aman kimseye söylemeyin, diğerleri öğrenmesinler!!!

    Tork eğrisinde artışın sağlandığı motor devir hızı, bilmeyenlerin Turbonun çalışmaya başladığı devir olarak tanımladığı, turbonun verimli çalışarak katkısını göstermeye başladığı motor devir hızıdır.

    Genelde benzinli ve dizel motorlar, maksimum torkun elde edildiği motor devir hızı çevresinde en verimli olarak yakıtı yakarlar.

    Günlük kullanımda ne kadar bu devir hızına yakın hızlarda motor devri hızını ayarlayarak kullanırsanız o kadar yakıt tasarrufu sağlanabilir. Bunun yanında gaz pedalına ve frene basarken ayağınızın altında yumurta varmış gibi basıp, trafiğe mümkün olduğunca uyarak kullanmanız tasarrufunuza yardımcı olacaktır.

    Önünüzde durmuş trafiğe doğru gaz vererek gitmeniz yarar sağlamaz, ancak daha sert fren yapmanıza neden olup yaktığınız yakıtın, fren pabuçlarını daha hızlı eskiterek boşa gitmesine neden olacaktır.

    Saygılarımla,
  • Merhaba
    Motorlarda turbonun açması veya kapanması gibi bir olay zaten yoktur. Aşırı doldurma sistemlerinin birisi Turbo diğeride süperşarj(kopressör)dır. Turbonun çalışması için eksoz manifoldundan geçen atık gazların turbo pervanesini(kanatçıklarını) döndermesi yeterlidir. Ancak max torkun verildiğ değerlere yaklaştıkça silindirde yakıt-hava tam yanmaya başladığında eksozdan atılan atık gazların basıncı ve sıcaklığı da arttğından turbo kanatçıklarınıda daha hızlı döndürmeye başlar. İşte bu devirler civarında çekişte ki hissedilmeye başlanır. Yaklaşık max tork değerleride 1750-2000 dev/dk dır. Motor hızı arttıkçada max güc devrine gelinir bundan sonra devri artırmaya devam edersekte motor çekişinde azalma meydana gelecektir. En uygun kullanım devirleri max torkun ve max gücün alındığı devirler arasıdır.
    Faydalı olması dileğiyle.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: drumbeat



    Genelde benzinli ve dizel motorlar, maksimum torkun elde edildiği motor devir hızı çevresinde en verimli olarak yakıtı yakarlar.



    hocam bu doğru ise
    benim arabamı 4000 devir civarında kullanmam lazım
    ve malumunuz bu pek tasarruflu bir kullanım olmaz heralde _?
  • crepassio'ya

    verilen tork ve güç eğrileri ve maksimum değerleri tam yük altında, yani tam gaz yakıt verildiğinde motora uygulanan yük miktarının (tork olarak ölçülür) kayıt edilmesi ile elde edilen değerlerden oluşur.
    İhtiyacınız yok ise yani atak veya seri kullanmak istemiyorsanız motor devrinizi düşük tutup yakıt tasarrufu yapabilirsiniz. Fakat ne kadar düşük tutacağınıza o anki koşullara göre, arabanız, yükünüz, trafik, yol şartları, . . . . dikkate alarak siz karar verirsiniz.

    Ekonomi için arabanızı, sizi trafiğin akışına uygun gitmenizi sağlayacak derecede yüksek viteste kullanmanız yakıt tasarrufuna yararlı olacaktır. Ama gerektiğinde motorun gaz verdiğinizde devirlenmesi gecikecek kadar yüksek bir vites seçmeniz, gerektiğinde sizin vites küçültmenize sebep olur. Tercih sizindir her zaman.

    Saygılar,



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi drumbeat -- 18 Nisan 2006; 23:45:18 >
  • Drumbeat tam benim araba kullanışımı tarif etmişsin.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi playdead -- 19 Nisan 2006; 8:24:39 >
  • Bu açıklamalardan benim anladığım dizel bi aracı mümkün olduğu kadar 2000 ile 4000 devir aralığında kullanmak en mantıklısı heralde.
  • 3000 Devir üzerinde yakıtta kırmızı bölge başlar. İdeali aracın vites değişimlerini 2500 - 3000 devir aralığında yaparak kullanmaktır. 4000 devir ve sonrası vites değişimi arabayı serileştirir ancak yakıt tüketimini artırır. Tasarruf diyorsanız : 2500 - 3000 devir aralığında vites değişin ani kalkış yapmayın, sık vites değişmeyin. Ortalama 100 km de 4.1 - 5 lt yakarsınız.
    Aklerasyon ve Performans Diyorsanız : 4000 - 5000 devir aralığı vites değişin ve bol bol mazot yakın. Ortalama 7 - 8 lt aralığı mazot yakarsınız.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: OtoTurk

    3000 Devir üzerinde yakıtta kırmızı bölge başlar. İdeali aracın vites değişimlerini 2500 - 3000 devir aralığında yaparak kullanmaktır. 4000 devir ve sonrası vites değişimi arabayı serileştirir ancak yakıt tüketimini artırır. Tasarruf diyorsanız : 2500 - 3000 devir aralığında vites değişin ani kalkış yapmayın, sık vites değişmeyin. Ortalama 100 km de 4.1 - 5 lt yakarsınız.
    Aklerasyon ve Performans Diyorsanız : 4000 - 5000 devir aralığı vites değişin ve bol bol mazot yakın. Ortalama 7 - 8 lt aralığı mazot yakarsınız.


    ortalama şu kadar yakarsınız demek yanlış bence.
    değişik silindir hacimlerinde, değişik güçlerde birçok turbodizel motor var piyasada.
  • dizelleri bilmiyorum ama turbolu volvo s40 t4 de 2500 devirden 4000 devire kadar yakıt tüketimi normal sayabileceyimiz 7-12lt arasında deyişiyor ama motor 2500d/d altında 15 den başlayıp 25 litreye kadar anormal bir yakıt tüketimi gösteriyor bu durumda ister istemez motoru orta devirlerde tutmaya çalışıyorum biraz güçlüde bi araç olduğundan orta devirlerde bile şehir içi için uygun olamayan hızlara çok kolay çıkıyor bu durumda yakıtını çekip düşük devirlerde kullanıyorum aynı şekilde passat 1.8t de benzer tüketim verileri gösteriyor anladığım üzere benzinli turbo araçlarda ne kadar düşük devir o kadar düşük yakıt tüketimi olayı geçerli deyil motor sadece orta devirlerde ekonomik oluyor buda trafikteyken yakıt tüketimini artırıyor

    tabi bunlar yol bilgisayarı verileri yol bilgisayarına sahip bir turbo dizel araç sahibi varsa yazsın daha net bilgilere ulaşabiliriz havanın kütlesiyle çarpanıyla bişey anlaşılmıyor
  • diğer dizel topiğinden alıntımdır...



    -benzinlide de dizelde de az yakan devirlerin olduğu söyleniyor.
    öncelikle vites değiştirilmesi gereken devir ne kadar olmalı?

    aracın gücüne göre değişir,
    aracın yüklülüğüne göre deişir,
    yolun eğimine göre değişir,

    bu nedenle sabit şurda değiştirlmeli demek bilgisizliktir.

    peki bu devir kaç olmalı?

    herkes kendi aracını tanır.bir bayırda kaçıncı viteste araç çeker onu bilir.bilmiyosa da kullanırken görür.
    bu devir aracın vites değiştirdikten sonra bayılmadan gidebileceği devir veya 100-200altı kadar olmalıdır.

    eğer buna uymaz da fazla devir veya düşük devirde değiştirirsek ne olur?
    aracınız o viteste çekmiyorsa hemen vites küçültün,veya ayağınız gaza fazla yüklendiyse araç gidiyorsa vites büyültün ve yakıt tüketimini azaltın..

    az yakıt tüketmenin şartı şu devir veya bu devirde kullanmak değildir.bunu tamamen unutun.
    gaza ne kadar az basabiliyorsan da araç gidiyorsa en az yakan durum o dur.

    2000devirde bayır yukarı az yakıcam diye gitmek için gaza yüklendiğinde kendini kandırıyorsun..

    -böylece krankı da zorluyorsun ama krankın kırılması demek o aracın bitmesi ve yolculuk esnasında kırılması demek ise kazayla sonuçlanması çok büyük demektir.bu denli önemli bir parçanın kırılmasından korkmayın çünkü gayet sağlam bir parçadır.

    -"biri demiş ki yakıt düşük devirlerde ve yüksek devirlerde çok yakıyor grafiği de var.."

    bunu her topikte anlatıyorum.bunun ilmini okuyan arkadaşın veya okumamış görmüş arkadaşların yanlış tesbiti var.
    o grafikteki indisler özgül yakıt tüketimi - devir indisleridir.
    yakıt tüketimi devir grafiği değildir.

    özgül yakıt tüketimi nedir?

    aracın tükettiği yakıtın ürettiği güce oranıdır.
    yani birim güçteki yakıt tüketimidir.

    bu ne anlama gelir?

    bu benzinli aracın 2500-3300devir/dk aralığında birim güce en az yakıt tükettiği anlamına gelir.(kam mili tasarımına göre değişir)

    en fazla güç ürettiği anlamına da gelmez..





    motorun verimli olması ayrı şeydir,az yakması ayrı şeydir..

    biri 100 güçte 44birim yakıt tüketir.
    öbürü 80 güçte 32 birim yakıt tüketir.(%40)

    verim düştü ama yakıt tüketimi de düştü..
  • quote:

    Orjinalden alıntı: g.m.y.

    Selam acharad ! 1:9 benzinli 1:24 dizel bu değerler şunu ifade ediyor . Normal nefes aldığımız atmosferi 1 atü veya bar olarak kabul edersen. Benzinlide yanmadan önceki en yüksek sıkıştırma oranı normal atmosfere göre 9bar 10bar mislidir . Dizeldede 25 bar civarındadır. Bunada KOMPRESYON denir.


    Biz ne dedik ?
  • Dizel araç için benim aracım 1750 de maks torku 4000 devirde de maks gücü üretiyor.Yakıt tasarrufu için 2000 devir civarında kullansam uzun vadede motorda ne gibi problemler yaşarım?Çünkü kime sorsam dizel araç devirli kullanılmalı diyor.
  • bi soru da benden

    arkadaşlar şu birçok firmanın kullandığı common rail diesel sistemi hakkında biraz bilgi istiyorum
    özellikle dci ler için mesela bu common rail dieseller de turbo görevini ne görüyor
    mesela aracı ikinci vitesten beşe attığım halde aracın kendini toplayıp yola devam ettiğine şahidim
    arada sırada yanlışlıkla 2. vitesten 5e attığım oldu direk olarak(araç dci 80 clio)
    aynı olayı dci 65 lik clio da da yaşadım birileri biraz bilgi verebilirse gerçekten sevinirim.
  • fiatci kardeşiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmm nerdesin yaa
  • quote:

    Orjinalden alıntı: no_fate

    fiatci kardeşiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmm nerdesin yaa

    Burdayım ya..........ilk önce common rail den başlayalım..bu sistemi ilk kullanan firma fiattır ve ilk olarak 97 senesinde marea1.9 jtd de kullanılmıştır.....Bu sistemi özetlersek.... eski nesil dizellerde enjeksiyon pompası denen bi pompa vardır ve bu gaza bastığın miktarda benzinli araçlaradki distribitör gibi ateşleme zamanı gelen silindirdeki enjektöre yüksek basınçla mazot göndererek çalışır.....common railde ise tüm enjektörler kütük adı verilen tek bir hattan beslenir ve gaza basma miktarına göre araç elektronik olarak en ideal mazot miktarını istenildiği anda gereken silindire püskürtür....bunun artıları neler dersen. püskürtme basıncı çok yüksek ve mazot daha fazla parçaya ayrılarak daha iyi yanıyor..... ses olayı eski dizellere göre daha az... ayrıca bi çok sensörle aracın ve motorun sürekli durumu işlenerek gerekli mazot miktarı ecu tarafından ayarlandığı için daha ekonomik ve daha seri diyebiliriz..........
    Bu commonrail in basitçe açıklamsı daha detaylı bilgi isterseniz buralardayım...........



    Senin dediğin toplama olayına gelince dizellerin devir sayısı malum az bunun için şanzıman ve son dişli oranları daha düşük...ayrıca dizeler tork yönünden daha avantajlı...bu yüzden 2 deyken 5 e atmadada toplar 2. viteste gaz vermedende kalkar..........


    dcı sisteminide bi kaç teknik veriyle renaultteam bölümünde açıklıycam zaten.............
  • quote:

    Orjinalden alıntı: g.m.y.

    quote:

    Orjinalden alıntı: Acharad

    Dizel araçlarda sıkıştırma oranı sabit ve yakıt + hava alıkları birbirinden bagımsız oldugundan ötürü benzinli araçlardaki gibi sabit bir yakıt oanı tutturma kaygısı yoktur.

    Yani Benzinli araçlarda patlamanın düzgün saglanması ve tekleme olmaması için 9hava : 1yakıt ile 15hava : 1yakıt oranları arasında yakıt oranını sabitlemek gerekir. Ve Yakıt, Hava ile aynı anda pistonlara iletilirler..

    Ancak dizellerde hava alınıp sıkıştırıldıktan sonra yakıt enjektörü motorini püskürtür.. Yani hava - yakıt oranı çok daha esnektir.

    Bu yüzden kimi Euro standardlarındaki dizel motorlar, 24 hava - 1 yakıt hatta kimi durumlarda 90 hava - 1 yakıt oranları arasında dahi sıkıştırma yapabilirler.

    Yani dizellerde ne kadar çok hava , o kadar çok yakıt durumu tam anlamıyla sözkonusu degildir.

    Sonuç olarak, Turbo açılıp da pistonlara daha çok hava girdiginde, ECU, daha fazla yakıt vermeye zorlamak yerine az bir farkal dengeli püskürtme siyeseti uygulayacagından ötürü, yakıt tüketiminde sorun olmaz, hatta performansına göre tasarruflu dahi denilebilir...



    demişsinki 9 hava 1yakıt böyle bir şey yok. silindire giren karışım normal atmosfere göre 9 misli sıkıştırılıyor. 1 : 9 sıkıştırma oranında 1 yakıt demek değil. 1 demek valf açıkken silindir içindeki basınç ortamı ve valfler kapalı iken pistonun ÜÖN ulaştığındaki basınçta 9 bar'dır.


    Arkadaş orada hiç bir biçimde sıkıştırma oranlarından bahsetmiyor. Sadece hava:yakıt oranlarından bahsediyor. Arada dağlar kadar fark var. Şöyle ki, sıkıştırma oranları herhangi bir motor için yük (devir) den bağımsız olarak sabittir, ister rolanti olsun ister 7000 devir olsun x:y olan sıkıştırma oranı her durumda x:y dir. Ancak hava:yakıt oranları farklı yük durumlarında farklı biçimde gerçekleşir, ki arkadaş bunu da açıklamış. Zaten araçlarda maf/mab (debimetre de deniyo) sensörlerinin bulunmasının sebebi ecu nun gerekli olan hava:yakıt karışım oranını tespit ederek gerekli miktarda yakıtın püskürtülmesini sağlamaktır. Karbüratörlü sistemlerde bu tamamen vakum tarafından ayarlanmakta idi ve dolayısıyla ne kadar yüksek devir o kadar fazla yakıt anlamına gelmekteydi. Modern motorların rampa aşağı giderken 0 veya 0 a yakın yakıt tüketebilmesine olanak sağlayan olgu da zaten farklı yük durumlarında farklı hava:yakıt oranlarının gerekmesidir.
  • 
Sayfa: 12
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.