Şimdi Ara

16GB RAM kullanmak?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
4 Misafir (1 Mobil) - 3 Masaüstü1 Mobil
5 sn
206
Cevap
1
Favori
25.270
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • arkadaşlar p150hm notebookumda 4x2 kingston 1600 mhz ramler var(1600 mhzde çalışıyor, pnp destekli) . bi 4x2 daha aynı ramlerde takmayı düşünüyorum, ne kadar mantıklı olur? daha sonra yükselten arkadaşlar yorumda bulunabilirse artısı eksisi nedir? açılışta kapanmalarda ne gibi şeyler yaratıyor, bilgilendirirse sevinirim.

    Kullandığım ram kodu: KHX1600C9S3P1K2/8G



  • Hiç bir artısı olmaz 8gb bile su an için fazla
  • quote:

    Orijinalden alıntı: cakal41234

    Hiç bir artısı olmaz 8gb bile su an için fazla
    Bence de şu an için gereksiz olur, eğer çok fazla RAM tüketen program kullanmıyorsan.
    Upgrade için RAM için harcamayı düşündüğün paraya biraz daha koyarak ekran kartını yükseltebilirsin; bence ona da şu için gerek yok neredeyse bütün oyunları 560m en yüksek çözünürlükte açıyor; 660m-675m'leri bekleyebilirsin...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Kiss-of-Death -- 5 Mart 2012; 17:12:48 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Kiss-of-Death

    Bence de şu an için gereksiz olur, eğer çok fazla RAM tüketen program kullanmıyorsan.
    Upgrade için RAM için harcamayı düşündüğün paraya biraz daha koyarak ekran kartını yükseltebilirsin; bence ona da şu için gerek yok neredeyse bütün oyunları 560m en yüksek çözünürlükte açıyor; 660m-675m'leri bekleyebilirsin...

    Alıntıları Göster
    Herzaman avantajdır. Windows ne kadar çok ram varsa o kadar çok kullanır bu da performansa artı etki yapar.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: bodycik

    Herzaman avantajdır. Windows ne kadar çok ram varsa o kadar çok kullanır bu da performansa artı etki yapar.

    Alıntıları Göster
    ram multitasking için gerekli. Eğer aynı anda bir sürü uygulama çalıştırmıyorsanız hiç gerek yok. Oyun oynamak için falan 8 gb 1333 mhz ram'ler yeter de artar
  • quote:

    Orijinalden alıntı: bodycik

    Herzaman avantajdır. Windows ne kadar çok ram varsa o kadar çok kullanır bu da performansa artı etki yapar.

    Meydan boş, atın.
  • Ram kullanım miktarına bakarsanız tam yükte bile 4GB yi geçtiğini nadiren görürsünüz. Fazla Paranızı Ssd gibi performansı direkt etkileyen parçalara ayırırsanız daha yerine olur.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: jay jay justified

    quote:

    Orijinalden alıntı: bodycik

    Herzaman avantajdır. Windows ne kadar çok ram varsa o kadar çok kullanır bu da performansa artı etki yapar.

    Meydan boş, atın.

    ister 1 gb ramin olsun normal bir windows sistemi %20 - %40 kullanır. aynı bilgisayarda rami 8 gb a çıkarırsanız windows yaklaşık olarak yine aynı % de ram kullanır. 1 gb ram li sistemde 400 mb ram kullanılıyorsa ramleri 8 gb a çıkardığımız zaman aynı sistemin kullanacağı ram 2gb üzerinde olur. bellek miktaarının fazla olması avantajdır.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: jay jay justified

    quote:

    Orijinalden alıntı: bodycik

    Herzaman avantajdır. Windows ne kadar çok ram varsa o kadar çok kullanır bu da performansa artı etki yapar.

    Meydan boş, atın.

    2 şeritli yolunuz varsa 5 araba sıkışarak geçer...
    5 şeritli yolunuz varsa 5 araba rahat rahat yan yana geçer...
    10 şeritli yolunuz varsa 5 araba yine yan yana 5 şeritten geçer, 5 şerit boş kalır....

    ne kadar çok ram varsa o kadar kullanır demek yanlış olur, ne kadar ihtiyacınız varsa o kadarını kullanacaktır, miktar yüksekse zaten fazlasına gerek yok...
    bende 8GB ram var ve fazla fazla yeterli, kaldı ki 4GB ram miktarı bile günümüz kullanıcılarına fazlasıyla yetiyor...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: crower74

    quote:

    Orijinalden alıntı: jay jay justified

    quote:

    Orijinalden alıntı: bodycik

    Herzaman avantajdır. Windows ne kadar çok ram varsa o kadar çok kullanır bu da performansa artı etki yapar.

    Meydan boş, atın.

    2 şeritli yolunuz varsa 5 araba sıkışarak geçer...
    5 şeritli yolunuz varsa 5 araba rahat rahat yan yana geçer...
    10 şeritli yolunuz varsa 5 araba yine yan yana 5 şeritten geçer, 5 şerit boş kalır....

    ne kadar çok ram varsa o kadar kullanır demek yanlış olur, ne kadar ihtiyacınız varsa o kadarını kullanacaktır, miktar yüksekse zaten fazlasına gerek yok...
    bende 8GB ram var ve fazla fazla yeterli, kaldı ki 4GB ram miktarı bile günümüz kullanıcılarına fazlasıyla yetiyor...

    Alıntıları Göster
    crower74 haklı ram miktarınında artış performansıda bir yere kadar etkiler mesela aktif olarak 4 gb bellek kullanıyrsak 16 gb ram varken 32 gb a çıkarmak pekite bir işe yaramaz bence




  • quote:

    Orijinalden alıntı: semiozbas

    crower74 haklı ram miktarınında artış performansıda bir yere kadar etkiler mesela aktif olarak 4 gb bellek kullanıyrsak 16 gb ram varken 32 gb a çıkarmak pekite bir işe yaramaz bence

    Alıntıları Göster
    Yaptığın işe bağlı; sadece oyun için yapacaksan gereksiz ama mesela çok büyük boyutlu grafik dosyaları üzerinde çalışıyorsan ya da aynı anda çok fazla uygulama çalıştırman gerekiyorsa düşünülebilir.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: drnynl

    Ram kullanım miktarına bakarsanız tam yükte bile 4GB yi geçtiğini nadiren görürsünüz. Fazla Paranızı Ssd gibi performansı direkt etkileyen parçalara ayırırsanız daha yerine olur.

    Ssd im var zaten, program yazma derleme veritabani gibi isler yapiyorum. Hepsi ayni makinada olunca ram ne kadar olursa kullanirim mantigi olusmaya basladi artik bende. 1600 mhz 8gb daha ilave etmem ebaydan 180tl ye mal olcak. Bunu ilerdr yapmak istesem bu fiyat olmaz eminim



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi kamaka -- 6 Mart 2012; 16:38:29 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: jay jay justified

    quote:

    Orijinalden alıntı: bodycik

    Herzaman avantajdır. Windows ne kadar çok ram varsa o kadar çok kullanır bu da performansa artı etki yapar.

    Meydan boş, atın.

    Estagfurullah buyrun beraber atalım..
  • quote:

    Orijinalden alıntı: crower74

    quote:

    Orijinalden alıntı: jay jay justified

    quote:

    Orijinalden alıntı: bodycik

    Herzaman avantajdır. Windows ne kadar çok ram varsa o kadar çok kullanır bu da performansa artı etki yapar.

    Meydan boş, atın.

    2 şeritli yolunuz varsa 5 araba sıkışarak geçer...
    5 şeritli yolunuz varsa 5 araba rahat rahat yan yana geçer...
    10 şeritli yolunuz varsa 5 araba yine yan yana 5 şeritten geçer, 5 şerit boş kalır....

    ne kadar çok ram varsa o kadar kullanır demek yanlış olur, ne kadar ihtiyacınız varsa o kadarını kullanacaktır, miktar yüksekse zaten fazlasına gerek yok...
    bende 8GB ram var ve fazla fazla yeterli, kaldı ki 4GB ram miktarı bile günümüz kullanıcılarına fazlasıyla yetiyor...

    Bu pek doğru bir örnek değil. Bu dediğiniz çok çekirdekli ve mantıksal çekirdekli işlemcileri anlatmak için daha doğru olur düşüncesindeyim.

    semiozbas'in dediği gibi Windows'un ram politikası sabittir. Belli bir alt ve üst eşik değerleri vardır.

    Alt eşikten daha az ram varsa Windows fiziki ramin tamamını kullanmaya başlayıp kullanıcının kendi işlerini HDD'de oluşturduğu sanal bellek(C:\pagefile.sys , gizli dosyadır) üzerinde kullanmaya başlar. Bu da şu demektir: Çalıştırdığınız her program için ayrılan ram HDD'niz kadar hızlıdır.

    Üst eşikten daha fazla ram var ise, ki bu eşik 4 GB'tır W7'de, bu sefer tersi hareket gerçekleşmeye başlar ve sanal bellek dosyası boş kalmaya başlar. Windows bu durumda bir öncelik sırası yapar ve en eski açılan yazılımları veya yan dosyalarını sanalda saklamaya başlar, mevcut kullanılan ve yeni kapatılmış programlar/dosyalar ram'de tutulurlar.

    alt-üst eşik arasında ise politika sürekli olarak değişir. Ancak genelde fiziki ram'in %90-95'i dolu olup sanal belleğin de %80 kadarını doldurur.

    Bu politikalara Windows+R tuşuna basıldıktan sonra SystemPropertiesAdvanced yazılıp Enter'landıktan sonra Performans altındaki ayarlar butonuyla bir nebze müdahelede bulunulabilir.

    Oyunlarda genelde büyük haritalı GTA IV veya şehir kurma vb. oyunlar haricinde zaten 1-2GB ram yeterlidir. Windows, fiziki ram miktarı üst eşik ve üzerinde olmadığı sürece, oyuna fiziki ram'de 1-2GB'tan fazlasını vermez. Üst eşiğin üstü durumlarda da ne çok ram varsa o kadarını oyuna ayırır. Normalde bu tip büyük haritalı oyunlarda scroll hızı(harita kaydırma hızı), yürüme/koşma hızları, araç hızları belli bir üst limitle sabitlenir. Sebebi aslında bu ram politikasıdır. harita içinde ışık hızında hareket ettiğiniz vakit bulunduğunuz noktadan en uzak noktaya gittiğinizde oyun 'genelde' çakılır hata verir Windows'a atar. :) Çünkü normal süratlerde gezindiğinizde Windows sürekli bulunduğunuz noktaya göre görüş mesafesinin biraz dışındaki datayı da ram'e atmaya ram'dekini de sanal belleğe atmaya başlar. Bu da kesintisiz oyun deneyimi sağlamaya olanak tanır. Ancak bu durumda ekrandaki animasyonlarda frame düşmesine seslerin gecikmesine veya ufak takılmalar yapmasına vb. şeylere sebep olur. Çünkü CPU'nuz o sırada gördüğünüz şeyler yerine görmeniz muhtemel şeyleri fiziki rame atmakla meşguldür.

    Daha anlaşılır kalması adına daha detaya inmiyorum. Ama şu yukarıda yazdıklarım bile, CPU'nun sürekli %100 çalışmasına, ısı üretmesine, fanları coşturmasına, HDD hareketine, fps düşmesine, daha çok elektrik çekmesine, güçlü ekran kartınız varsa iyi beslenememesine sebep olmaya yeterdir. Bu yüzden ram ne kadar fazla olursa o kadar iyidir.

    SSD olursa Sanal bellek hızı 'bir nebze' artar ama bir ram'in yerine asla geçemez. Kaldı ki bu sanal bellek dosyası PC kapalıyken de kayıtlı olduğundan(ram, içindekileri elektrik olduğu sürece barındırır, elektrik giderse ram boşalır), Microsoft sanal bellek üzerinde çok ciddi bir şifreleme teknolojisi kullanır. Bu da sanal bellek kullanımında CPU'nun yükünü bir kat daha arttırır. Bu sırada HDD'in de ömrünü hızla tüketir çünkü hem çok büyük bir tek dosya olmasına karşın, HDD'nin fiziki yüzeyinde en çok bölünen(fragmantasyon) ve hiçbir defrag programıyla birleştirilemeyen tek dosyadır. Microsoft bu dosyanın birleştirilmesine izin vermemektedir.

    Bu dediklerim arasındaki performans farkını anlayabilmek için bir test öneriyorum size:

    16 GB raminiz varken Sanal Bellek'i devre dışı bırakın. PC'yi bir süre böyle kullanın. Bir performans farkı hissetmeyeceğiniz gibi oyunlarda büyük dosyalarda hız artışı bile hissedebilirsiniz.
    Sanal bellek kapalıyken fiziki ram miktarınızı ramlerinizi çıkararak düşürün. Bakalım ne olacak kaç dk dayanabileceksiniz :)


    Bu arabalardan örneklemek gerekirse,

    ram sonuçta geçici bir depolama alanıdır. Amacı hızlı girişi çıkışı olan bir depolama alanı sağlamaktır. Bu yüzden yol yerine otoparkı kullanmak daha mantıklı olur örneklemelerde:

    Bitbitine birbirleriyle aynı olan iki PC olsun.. Biri 8GB ram diğeri 16GB ram olsun.

    Bu şu demektir:

    16GB olan özel otoparklardaki gibi bir otopark sistemi: Her aracın kendi kendi giriş çıkışı olması.
    8GB olan ise mahalle arası otoparkı gibi olması: Araçların arka arkaya parkedildiği ve en arkadaki aracın çıkabilmesi için önündeki araçların önce çıkartılması gerektiği bir otopark olsun.

    Araç adetleri aynı olsun ama yer dar sebebiyle özel otoparktaki direk çıkabilirken, diğerinde eğer araç bir süredir ordaysa(Oyunda bir süredir gitmediğiniz bölgeye eşdeğer) önce daha yeni parketmiş araçların çekilmesi ve bizim aracın çıkartılması gerekir. Bu da efor ve zaman maliyetidir.


    Maksadım, fikirlere karşı çıkmak değildir, tez üretmektir. He bir de atmadığımın ipucunu vermektir.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: bodycik

    quote:

    Orijinalden alıntı: crower74

    quote:

    Orijinalden alıntı: jay jay justified

    quote:

    Orijinalden alıntı: bodycik

    Herzaman avantajdır. Windows ne kadar çok ram varsa o kadar çok kullanır bu da performansa artı etki yapar.

    Meydan boş, atın.

    2 şeritli yolunuz varsa 5 araba sıkışarak geçer...
    5 şeritli yolunuz varsa 5 araba rahat rahat yan yana geçer...
    10 şeritli yolunuz varsa 5 araba yine yan yana 5 şeritten geçer, 5 şerit boş kalır....

    ne kadar çok ram varsa o kadar kullanır demek yanlış olur, ne kadar ihtiyacınız varsa o kadarını kullanacaktır, miktar yüksekse zaten fazlasına gerek yok...
    bende 8GB ram var ve fazla fazla yeterli, kaldı ki 4GB ram miktarı bile günümüz kullanıcılarına fazlasıyla yetiyor...

    Bu pek doğru bir örnek değil. Bu dediğiniz çok çekirdekli ve mantıksal çekirdekli işlemcileri anlatmak için daha doğru olur düşüncesindeyim.

    semiozbas'in dediği gibi Windows'un ram politikası sabittir. Belli bir alt ve üst eşik değerleri vardır.

    Alt eşikten daha az ram varsa Windows fiziki ramin tamamını kullanmaya başlayıp kullanıcının kendi işlerini HDD'de oluşturduğu sanal bellek(C:\pagefile.sys , gizli dosyadır) üzerinde kullanmaya başlar. Bu da şu demektir: Çalıştırdığınız her program için ayrılan ram HDD'niz kadar hızlıdır.

    Üst eşikten daha fazla ram var ise, ki bu eşik 4 GB'tır W7'de, bu sefer tersi hareket gerçekleşmeye başlar ve sanal bellek dosyası boş kalmaya başlar. Windows bu durumda bir öncelik sırası yapar ve en eski açılan yazılımları veya yan dosyalarını sanalda saklamaya başlar, mevcut kullanılan ve yeni kapatılmış programlar/dosyalar ram'de tutulurlar.

    alt-üst eşik arasında ise politika sürekli olarak değişir. Ancak genelde fiziki ram'in %90-95'i dolu olup sanal belleğin de %80 kadarını doldurur.

    Bu politikalara Windows+R tuşuna basıldıktan sonra SystemPropertiesAdvanced yazılıp Enter'landıktan sonra Performans altındaki ayarlar butonuyla bir nebze müdahelede bulunulabilir.

    Oyunlarda genelde büyük haritalı GTA IV veya şehir kurma vb. oyunlar haricinde zaten 1-2GB ram yeterlidir. Windows, fiziki ram miktarı üst eşik ve üzerinde olmadığı sürece, oyuna fiziki ram'de 1-2GB'tan fazlasını vermez. Üst eşiğin üstü durumlarda da ne çok ram varsa o kadarını oyuna ayırır. Normalde bu tip büyük haritalı oyunlarda scroll hızı(harita kaydırma hızı), yürüme/koşma hızları, araç hızları belli bir üst limitle sabitlenir. Sebebi aslında bu ram politikasıdır. harita içinde ışık hızında hareket ettiğiniz vakit bulunduğunuz noktadan en uzak noktaya gittiğinizde oyun 'genelde' çakılır hata verir Windows'a atar. :) Çünkü normal süratlerde gezindiğinizde Windows sürekli bulunduğunuz noktaya göre görüş mesafesinin biraz dışındaki datayı da ram'e atmaya ram'dekini de sanal belleğe atmaya başlar. Bu da kesintisiz oyun deneyimi sağlamaya olanak tanır. Ancak bu durumda ekrandaki animasyonlarda frame düşmesine seslerin gecikmesine veya ufak takılmalar yapmasına vb. şeylere sebep olur. Çünkü CPU'nuz o sırada gördüğünüz şeyler yerine görmeniz muhtemel şeyleri fiziki rame atmakla meşguldür.

    Daha anlaşılır kalması adına daha detaya inmiyorum. Ama şu yukarıda yazdıklarım bile, CPU'nun sürekli %100 çalışmasına, ısı üretmesine, fanları coşturmasına, HDD hareketine, fps düşmesine, daha çok elektrik çekmesine, güçlü ekran kartınız varsa iyi beslenememesine sebep olmaya yeterdir. Bu yüzden ram ne kadar fazla olursa o kadar iyidir.

    SSD olursa Sanal bellek hızı 'bir nebze' artar ama bir ram'in yerine asla geçemez. Kaldı ki bu sanal bellek dosyası PC kapalıyken de kayıtlı olduğundan(ram, içindekileri elektrik olduğu sürece barındırır, elektrik giderse ram boşalır), Microsoft sanal bellek üzerinde çok ciddi bir şifreleme teknolojisi kullanır. Bu da sanal bellek kullanımında CPU'nun yükünü bir kat daha arttırır. Bu sırada HDD'in de ömrünü hızla tüketir çünkü hem çok büyük bir tek dosya olmasına karşın, HDD'nin fiziki yüzeyinde en çok bölünen(fragmantasyon) ve hiçbir defrag programıyla birleştirilemeyen tek dosyadır. Microsoft bu dosyanın birleştirilmesine izin vermemektedir.

    Bu dediklerim arasındaki performans farkını anlayabilmek için bir test öneriyorum size:

    16 GB raminiz varken Sanal Bellek'i devre dışı bırakın. PC'yi bir süre böyle kullanın. Bir performans farkı hissetmeyeceğiniz gibi oyunlarda büyük dosyalarda hız artışı bile hissedebilirsiniz.
    Sanal bellek kapalıyken fiziki ram miktarınızı ramlerinizi çıkararak düşürün. Bakalım ne olacak kaç dk dayanabileceksiniz :)


    Bu arabalardan örneklemek gerekirse,

    ram sonuçta geçici bir depolama alanıdır. Amacı hızlı girişi çıkışı olan bir depolama alanı sağlamaktır. Bu yüzden yol yerine otoparkı kullanmak daha mantıklı olur örneklemelerde:

    Bitbitine birbirleriyle aynı olan iki PC olsun.. Biri 8GB ram diğeri 16GB ram olsun.

    Bu şu demektir:

    16GB olan özel otoparklardaki gibi bir otopark sistemi: Her aracın kendi kendi giriş çıkışı olması.
    8GB olan ise mahalle arası otoparkı gibi olması: Araçların arka arkaya parkedildiği ve en arkadaki aracın çıkabilmesi için önündeki araçların önce çıkartılması gerektiği bir otopark olsun.

    Araç adetleri aynı olsun ama yer dar sebebiyle özel otoparktaki direk çıkabilirken, diğerinde eğer araç bir süredir ordaysa(Oyunda bir süredir gitmediğiniz bölgeye eşdeğer) önce daha yeni parketmiş araçların çekilmesi ve bizim aracın çıkartılması gerekir. Bu da efor ve zaman maliyetidir.


    Maksadım, fikirlere karşı çıkmak değildir, tez üretmektir. He bir de atmadığımın ipucunu vermektir.

    Alıntıları Göster
    @bodycik eline sağlık güzel bilgi olmuş, 16GB çıkartıp sanal bellek kullanımıda kapatıcam.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: bodycik

    quote:

    Orijinalden alıntı: crower74

    quote:

    Orijinalden alıntı: jay jay justified

    quote:

    Orijinalden alıntı: bodycik

    Herzaman avantajdır. Windows ne kadar çok ram varsa o kadar çok kullanır bu da performansa artı etki yapar.

    Meydan boş, atın.

    2 şeritli yolunuz varsa 5 araba sıkışarak geçer...
    5 şeritli yolunuz varsa 5 araba rahat rahat yan yana geçer...
    10 şeritli yolunuz varsa 5 araba yine yan yana 5 şeritten geçer, 5 şerit boş kalır....

    ne kadar çok ram varsa o kadar kullanır demek yanlış olur, ne kadar ihtiyacınız varsa o kadarını kullanacaktır, miktar yüksekse zaten fazlasına gerek yok...
    bende 8GB ram var ve fazla fazla yeterli, kaldı ki 4GB ram miktarı bile günümüz kullanıcılarına fazlasıyla yetiyor...

    Bu pek doğru bir örnek değil. Bu dediğiniz çok çekirdekli ve mantıksal çekirdekli işlemcileri anlatmak için daha doğru olur düşüncesindeyim.

    semiozbas'in dediği gibi Windows'un ram politikası sabittir. Belli bir alt ve üst eşik değerleri vardır.

    Alt eşikten daha az ram varsa Windows fiziki ramin tamamını kullanmaya başlayıp kullanıcının kendi işlerini HDD'de oluşturduğu sanal bellek(C:\pagefile.sys , gizli dosyadır) üzerinde kullanmaya başlar. Bu da şu demektir: Çalıştırdığınız her program için ayrılan ram HDD'niz kadar hızlıdır.

    Üst eşikten daha fazla ram var ise, ki bu eşik 4 GB'tır W7'de, bu sefer tersi hareket gerçekleşmeye başlar ve sanal bellek dosyası boş kalmaya başlar. Windows bu durumda bir öncelik sırası yapar ve en eski açılan yazılımları veya yan dosyalarını sanalda saklamaya başlar, mevcut kullanılan ve yeni kapatılmış programlar/dosyalar ram'de tutulurlar.

    alt-üst eşik arasında ise politika sürekli olarak değişir. Ancak genelde fiziki ram'in %90-95'i dolu olup sanal belleğin de %80 kadarını doldurur.

    Bu politikalara Windows+R tuşuna basıldıktan sonra SystemPropertiesAdvanced yazılıp Enter'landıktan sonra Performans altındaki ayarlar butonuyla bir nebze müdahelede bulunulabilir.

    Oyunlarda genelde büyük haritalı GTA IV veya şehir kurma vb. oyunlar haricinde zaten 1-2GB ram yeterlidir. Windows, fiziki ram miktarı üst eşik ve üzerinde olmadığı sürece, oyuna fiziki ram'de 1-2GB'tan fazlasını vermez. Üst eşiğin üstü durumlarda da ne çok ram varsa o kadarını oyuna ayırır. Normalde bu tip büyük haritalı oyunlarda scroll hızı(harita kaydırma hızı), yürüme/koşma hızları, araç hızları belli bir üst limitle sabitlenir. Sebebi aslında bu ram politikasıdır. harita içinde ışık hızında hareket ettiğiniz vakit bulunduğunuz noktadan en uzak noktaya gittiğinizde oyun 'genelde' çakılır hata verir Windows'a atar. :) Çünkü normal süratlerde gezindiğinizde Windows sürekli bulunduğunuz noktaya göre görüş mesafesinin biraz dışındaki datayı da ram'e atmaya ram'dekini de sanal belleğe atmaya başlar. Bu da kesintisiz oyun deneyimi sağlamaya olanak tanır. Ancak bu durumda ekrandaki animasyonlarda frame düşmesine seslerin gecikmesine veya ufak takılmalar yapmasına vb. şeylere sebep olur. Çünkü CPU'nuz o sırada gördüğünüz şeyler yerine görmeniz muhtemel şeyleri fiziki rame atmakla meşguldür.

    Daha anlaşılır kalması adına daha detaya inmiyorum. Ama şu yukarıda yazdıklarım bile, CPU'nun sürekli %100 çalışmasına, ısı üretmesine, fanları coşturmasına, HDD hareketine, fps düşmesine, daha çok elektrik çekmesine, güçlü ekran kartınız varsa iyi beslenememesine sebep olmaya yeterdir. Bu yüzden ram ne kadar fazla olursa o kadar iyidir.

    SSD olursa Sanal bellek hızı 'bir nebze' artar ama bir ram'in yerine asla geçemez. Kaldı ki bu sanal bellek dosyası PC kapalıyken de kayıtlı olduğundan(ram, içindekileri elektrik olduğu sürece barındırır, elektrik giderse ram boşalır), Microsoft sanal bellek üzerinde çok ciddi bir şifreleme teknolojisi kullanır. Bu da sanal bellek kullanımında CPU'nun yükünü bir kat daha arttırır. Bu sırada HDD'in de ömrünü hızla tüketir çünkü hem çok büyük bir tek dosya olmasına karşın, HDD'nin fiziki yüzeyinde en çok bölünen(fragmantasyon) ve hiçbir defrag programıyla birleştirilemeyen tek dosyadır. Microsoft bu dosyanın birleştirilmesine izin vermemektedir.

    Bu dediklerim arasındaki performans farkını anlayabilmek için bir test öneriyorum size:

    16 GB raminiz varken Sanal Bellek'i devre dışı bırakın. PC'yi bir süre böyle kullanın. Bir performans farkı hissetmeyeceğiniz gibi oyunlarda büyük dosyalarda hız artışı bile hissedebilirsiniz.
    Sanal bellek kapalıyken fiziki ram miktarınızı ramlerinizi çıkararak düşürün. Bakalım ne olacak kaç dk dayanabileceksiniz :)


    Bu arabalardan örneklemek gerekirse,

    ram sonuçta geçici bir depolama alanıdır. Amacı hızlı girişi çıkışı olan bir depolama alanı sağlamaktır. Bu yüzden yol yerine otoparkı kullanmak daha mantıklı olur örneklemelerde:

    Bitbitine birbirleriyle aynı olan iki PC olsun.. Biri 8GB ram diğeri 16GB ram olsun.

    Bu şu demektir:

    16GB olan özel otoparklardaki gibi bir otopark sistemi: Her aracın kendi kendi giriş çıkışı olması.
    8GB olan ise mahalle arası otoparkı gibi olması: Araçların arka arkaya parkedildiği ve en arkadaki aracın çıkabilmesi için önündeki araçların önce çıkartılması gerektiği bir otopark olsun.

    Araç adetleri aynı olsun ama yer dar sebebiyle özel otoparktaki direk çıkabilirken, diğerinde eğer araç bir süredir ordaysa(Oyunda bir süredir gitmediğiniz bölgeye eşdeğer) önce daha yeni parketmiş araçların çekilmesi ve bizim aracın çıkartılması gerekir. Bu da efor ve zaman maliyetidir.


    Maksadım, fikirlere karşı çıkmak değildir, tez üretmektir. He bir de atmadığımın ipucunu vermektir.

    İlk olarak "ayrılan RAM HDD'niz kadar hızlıdır." çok saçma bir cümle olmuş. O zaman CL6-7-8 yani CAS gecikmesinin bir anlamı kalmıyor hepsi HDD hızında ise ? Tamamen saçmalık.

    İkinci olarak Windows sanal bellek olmadan çalışmaz. İlla ki az ya da çok sanal belleğe ihtiyaç duyar.

    Üçüncü olarak sanal bellek RAM kullanımına göre doğrudan değil dolaylı olarak bağlıdır. Sanal belleğin asıl işi kritik uygulamaların RAM dolduğu zaman data kaybı olmaması için işlenmiş verileri saklama için kullanılır. RAM gibi açılıştan itibaren veriyi tutmaz.

    Son olarak en son oyunlar hakkında söylediğin şeyler kısmen doğru. Sondan başlayalım. CPU görmeyi muhtemel şeyleri işlemez. O işi GPU yapar. CPU işlem sırasını ve değişkenleri vs. vs. matematiksel hesapları yapar. CPu'nun zayıf olup GPU'nun güçlü olduğu zaman söylediğimiz o darboğaz olayı o dur. GPU texture'leri işler ama hareketin vs. gerçekleşmesi için CPU'yu bekler. O da donmalara dönüşür :) GPU'nun kendine ait RAM'i var. Texture, Video işlemleri orada yapar. İşlemci hem hesap yapar ve RAM'deki verilere bu hesapları aktarır.

    Demek oyunlarda hız artışı hissedermişiz ? O zaman SSD'ye ne gerek var ? Artan hiçbir şey olmayacaktır. Çünkü sanal bellek kullanımını tam anlamıyla kapatamazsınız :)

    Şu otopark benzetmende yanlış. Mesela 8*2 16GB var 4*4 16GB var. 8x2 de veriyolu hızı değişmezken. 4x4'te veri 2 modül yerine 4 modülde paralel işlenir ve yoğun ram kullanan uygulamalarda çok hissedilir. Zaten şuan kullanılan tüm RAMlerin 667 mhz çekirdek veri depolama hızı vardır. O 2000mhz 1833, 1600 mhz ler veri yolu genişliğidir. Mesela HWM Blackbox yükleyip bakın. 667mhz yazar. 2000, 2100 mhz gibi değerler aynı anda daha fazla veri işlemek içindir.(Render işlemlerinde mesela).

    Benim de söyleyeceklerim bu kadar...



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Include_sys -- 6 Mart 2012; 17:07:58 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Include_sys

    quote:

    Orijinalden alıntı: bodycik

    quote:

    Orijinalden alıntı: crower74

    quote:

    Orijinalden alıntı: jay jay justified

    quote:

    Orijinalden alıntı: bodycik

    Herzaman avantajdır. Windows ne kadar çok ram varsa o kadar çok kullanır bu da performansa artı etki yapar.

    Meydan boş, atın.

    2 şeritli yolunuz varsa 5 araba sıkışarak geçer...
    5 şeritli yolunuz varsa 5 araba rahat rahat yan yana geçer...
    10 şeritli yolunuz varsa 5 araba yine yan yana 5 şeritten geçer, 5 şerit boş kalır....

    ne kadar çok ram varsa o kadar kullanır demek yanlış olur, ne kadar ihtiyacınız varsa o kadarını kullanacaktır, miktar yüksekse zaten fazlasına gerek yok...
    bende 8GB ram var ve fazla fazla yeterli, kaldı ki 4GB ram miktarı bile günümüz kullanıcılarına fazlasıyla yetiyor...

    Bu pek doğru bir örnek değil. Bu dediğiniz çok çekirdekli ve mantıksal çekirdekli işlemcileri anlatmak için daha doğru olur düşüncesindeyim.

    semiozbas'in dediği gibi Windows'un ram politikası sabittir. Belli bir alt ve üst eşik değerleri vardır.

    Alt eşikten daha az ram varsa Windows fiziki ramin tamamını kullanmaya başlayıp kullanıcının kendi işlerini HDD'de oluşturduğu sanal bellek(C:\pagefile.sys , gizli dosyadır) üzerinde kullanmaya başlar. Bu da şu demektir: Çalıştırdığınız her program için ayrılan ram HDD'niz kadar hızlıdır.

    Üst eşikten daha fazla ram var ise, ki bu eşik 4 GB'tır W7'de, bu sefer tersi hareket gerçekleşmeye başlar ve sanal bellek dosyası boş kalmaya başlar. Windows bu durumda bir öncelik sırası yapar ve en eski açılan yazılımları veya yan dosyalarını sanalda saklamaya başlar, mevcut kullanılan ve yeni kapatılmış programlar/dosyalar ram'de tutulurlar.

    alt-üst eşik arasında ise politika sürekli olarak değişir. Ancak genelde fiziki ram'in %90-95'i dolu olup sanal belleğin de %80 kadarını doldurur.

    Bu politikalara Windows+R tuşuna basıldıktan sonra SystemPropertiesAdvanced yazılıp Enter'landıktan sonra Performans altındaki ayarlar butonuyla bir nebze müdahelede bulunulabilir.

    Oyunlarda genelde büyük haritalı GTA IV veya şehir kurma vb. oyunlar haricinde zaten 1-2GB ram yeterlidir. Windows, fiziki ram miktarı üst eşik ve üzerinde olmadığı sürece, oyuna fiziki ram'de 1-2GB'tan fazlasını vermez. Üst eşiğin üstü durumlarda da ne çok ram varsa o kadarını oyuna ayırır. Normalde bu tip büyük haritalı oyunlarda scroll hızı(harita kaydırma hızı), yürüme/koşma hızları, araç hızları belli bir üst limitle sabitlenir. Sebebi aslında bu ram politikasıdır. harita içinde ışık hızında hareket ettiğiniz vakit bulunduğunuz noktadan en uzak noktaya gittiğinizde oyun 'genelde' çakılır hata verir Windows'a atar. :) Çünkü normal süratlerde gezindiğinizde Windows sürekli bulunduğunuz noktaya göre görüş mesafesinin biraz dışındaki datayı da ram'e atmaya ram'dekini de sanal belleğe atmaya başlar. Bu da kesintisiz oyun deneyimi sağlamaya olanak tanır. Ancak bu durumda ekrandaki animasyonlarda frame düşmesine seslerin gecikmesine veya ufak takılmalar yapmasına vb. şeylere sebep olur. Çünkü CPU'nuz o sırada gördüğünüz şeyler yerine görmeniz muhtemel şeyleri fiziki rame atmakla meşguldür.

    Daha anlaşılır kalması adına daha detaya inmiyorum. Ama şu yukarıda yazdıklarım bile, CPU'nun sürekli %100 çalışmasına, ısı üretmesine, fanları coşturmasına, HDD hareketine, fps düşmesine, daha çok elektrik çekmesine, güçlü ekran kartınız varsa iyi beslenememesine sebep olmaya yeterdir. Bu yüzden ram ne kadar fazla olursa o kadar iyidir.

    SSD olursa Sanal bellek hızı 'bir nebze' artar ama bir ram'in yerine asla geçemez. Kaldı ki bu sanal bellek dosyası PC kapalıyken de kayıtlı olduğundan(ram, içindekileri elektrik olduğu sürece barındırır, elektrik giderse ram boşalır), Microsoft sanal bellek üzerinde çok ciddi bir şifreleme teknolojisi kullanır. Bu da sanal bellek kullanımında CPU'nun yükünü bir kat daha arttırır. Bu sırada HDD'in de ömrünü hızla tüketir çünkü hem çok büyük bir tek dosya olmasına karşın, HDD'nin fiziki yüzeyinde en çok bölünen(fragmantasyon) ve hiçbir defrag programıyla birleştirilemeyen tek dosyadır. Microsoft bu dosyanın birleştirilmesine izin vermemektedir.

    Bu dediklerim arasındaki performans farkını anlayabilmek için bir test öneriyorum size:

    16 GB raminiz varken Sanal Bellek'i devre dışı bırakın. PC'yi bir süre böyle kullanın. Bir performans farkı hissetmeyeceğiniz gibi oyunlarda büyük dosyalarda hız artışı bile hissedebilirsiniz.
    Sanal bellek kapalıyken fiziki ram miktarınızı ramlerinizi çıkararak düşürün. Bakalım ne olacak kaç dk dayanabileceksiniz :)


    Bu arabalardan örneklemek gerekirse,

    ram sonuçta geçici bir depolama alanıdır. Amacı hızlı girişi çıkışı olan bir depolama alanı sağlamaktır. Bu yüzden yol yerine otoparkı kullanmak daha mantıklı olur örneklemelerde:

    Bitbitine birbirleriyle aynı olan iki PC olsun.. Biri 8GB ram diğeri 16GB ram olsun.

    Bu şu demektir:

    16GB olan özel otoparklardaki gibi bir otopark sistemi: Her aracın kendi kendi giriş çıkışı olması.
    8GB olan ise mahalle arası otoparkı gibi olması: Araçların arka arkaya parkedildiği ve en arkadaki aracın çıkabilmesi için önündeki araçların önce çıkartılması gerektiği bir otopark olsun.

    Araç adetleri aynı olsun ama yer dar sebebiyle özel otoparktaki direk çıkabilirken, diğerinde eğer araç bir süredir ordaysa(Oyunda bir süredir gitmediğiniz bölgeye eşdeğer) önce daha yeni parketmiş araçların çekilmesi ve bizim aracın çıkartılması gerekir. Bu da efor ve zaman maliyetidir.


    Maksadım, fikirlere karşı çıkmak değildir, tez üretmektir. He bir de atmadığımın ipucunu vermektir.

    İlk olarak "ayrılan RAM HDD'niz kadar hızlıdır." çok saçma bir cümle olmuş. O zaman CL6-7-8 yani CAS gecikmesinin bir anlamı kalmıyor hepsi HDD hızında ise ? Tamamen saçmalık.

    İkinci olarak Windows sanal bellek olmadan çalışmaz. İlla ki az ya da çok sanal belleğe ihtiyaç duyar.

    Üçüncü olarak sanal bellek RAM kullanımına göre doğrudan değil dolaylı olarak bağlıdır. Sanal belleğin asıl işi kritik uygulamaların RAM dolduğu zaman data kaybı olmaması için işlenmiş verileri saklama için kullanılır. RAM gibi açılıştan itibaren veriyi tutmaz.

    Son olarak en son oyunlar hakkında söylediğin şeyler kısmen doğru. Sondan başlayalım. CPU görmeyi muhtemel şeyleri işlemez. O işi GPU yapar. CPU işlem sırasını ve değişkenleri vs. vs. matematiksel hesapları yapar. CPu'nun zayıf olup GPU'nun güçlü olduğu zaman söylediğimiz o darboğaz olayı o dur. GPU texture'leri işler ama hareketin vs. gerçekleşmesi için CPU'yu bekler. O da donmalara dönüşür :) GPU'nun kendine ait RAM'i var. Texture, Video işlemleri orada yapar. İşlemci hem hesap yapar ve RAM'deki verilere bu hesapları aktarır.

    Demek oyunlarda hız artışı hissedermişiz ? O zaman SSD'ye ne gerek var ? Artan hiçbir şey olmayacaktır. Çünkü sanal bellek kullanımını tam anlamıyla kapatamazsınız :)

    Şu otopark benzetmende yanlış. Mesela 8*2 16GB var 4*4 16GB var. 8x2 de veriyolu hızı değişmezken. 4x4'te veri 2 modül yerine 4 modülde paralel işlenir ve yoğun ram kullanan uygulamalarda çok hissedilir. Zaten şuan kullanılan tüm RAMlerin 667 mhz çekirdek veri depolama hızı vardır. O 2000mhz 1833, 1600 mhz ler veri yolu genişliğidir. Mesela HWM Blackbox yükleyip bakın. 667mhz yazar. 2000, 2100 mhz gibi değerler aynı anda daha fazla veri işlemek içindir.(Render işlemlerinde mesela).

    Benim de söyleyeceklerim bu kadar...

    Alıntıları Göster
    Bence bir 8 Gb'a daha hiç gerek yok. 8GB zaten büyük bir rakam




  • quote:

    Orijinalden alıntı: v0ld3m0rt1s

    İlk olarak "ayrılan RAM HDD'niz kadar hızlıdır." çok saçma bir cümle olmuş. O zaman CL6-7-8 yani CAS gecikmesinin bir anlamı kalmıyor hepsi HDD hızında ise ? Tamamen saçmalık.

    İkinci olarak Windows sanal bellek olmadan çalışmaz. İlla ki az ya da çok sanal belleğe ihtiyaç duyar.

    Üçüncü olarak sanal bellek RAM kullanımına göre doğrudan değil dolaylı olarak bağlıdır. Sanal belleğin asıl işi kritik uygulamaların RAM dolduğu zaman data kaybı olmaması için işlenmiş verileri saklama için kullanılır. RAM gibi açılıştan itibaren veriyi tutmaz.

    Son olarak en son oyunlar hakkında söylediğin şeyler kısmen doğru. Sondan başlayalım. CPU görmeyi muhtemel şeyleri işlemez. O işi GPU yapar. CPU işlem sırasını ve değişkenleri vs. vs. matematiksel hesapları yapar. CPu'nun zayıf olup GPU'nun güçlü olduğu zaman söylediğimiz o darboğaz olayı o dur. GPU texture'leri işler ama hareketin vs. gerçekleşmesi için CPU'yu bekler. O da donmalara dönüşür :) GPU'nun kendine ait RAM'i var. Texture, Video işlemleri orada yapar. İşlemci hem hesap yapar ve RAM'deki verilere bu hesapları aktarır.

    Demek oyunlarda hız artışı hissedermişiz ? O zaman SSD'ye ne gerek var ? Artan hiçbir şey olmayacaktır. Çünkü sanal bellek kullanımını tam anlamıyla kapatamazsınız :)

    Şu otopark benzetmende yanlış. Mesela 8*2 16GB var 4*4 16GB var. 8x2 de veriyolu hızı değişmezken. 4x4'te veri 2 modül yerine 4 modülde paralel işlenir ve yoğun ram kullanan uygulamalarda çok hissedilir. Zaten şuan kullanılan tüm RAMlerin 667 mhz çekirdek veri depolama hızı vardır. O 2000mhz 1833, 1600 mhz ler veri yolu genişliğidir. Mesela HWM Blackbox yükleyip bakın. 667mhz yazar. 2000, 2100 mhz gibi değerler aynı anda daha fazla veri işlemek içindir.(Render işlemlerinde mesela).

    Benim de söyleyeceklerim bu kadar...

    Saçmalık olarak nitelendirdiğiniz fikrimi test etmesi basit.. Bir makinaya az ram takın.. Çok büyük bir dosya atıp geri çağırın. Bunu HDD'li bir makine de yapın. Sonra güzel bir SSD takıp aynı işlemi tekrar yapın. Bakalım ne oluyor. Ben fiziki ram kapasitesine bağlı olarak bir yorum yaptım. Salt ram performansı tartışıyor olsa idik zaten ram timinglerinden bahsederdik. İsterseniz bununla da ilgili açın bir konu paylaşalım tüm bilgileri. Örneğin şu an forumda 1333 JEDEC olan ramleri 1600 yarı-XMP'de kullanan bir ben varım. Bizzat sizin için yaparım ram timing'lerinin performans etkilerine göre testlerini. Yarı-XMP dedim çünkü şu an XMP 1600 specleriyle JEDEC 1600 değerlerini harmanlayıp kullanıyorum. semiozbas'ın ram performansını yakalamaya çalıştım.

    İkinci olarak Windows sanal bellek olmadan çalışmaz savı eskiden doğru idi. Bir standart kurulumlu Win2000 veya WinXP ye kutusunun üzerindeki 1GB'a kadar ram takıp sanalı kapattığınızda evet, kullanılamayacak kadar yavaşlar idi. Ama günümüz Ort. 2-3GB ramli makinalarda bu pek geçerli değil artık. Pekala çalışır. Hatta Vista ve 7'nin yapım aşamasındaki en birincil test senaryolarından biridir.

    Sanal belleğin işlerinden biri dediğiniz gibidir. Ama tek görevi değildir. O yüzden 'politika' tabirini kullandım ve dediğiniz görevden farklı görevleri ifşa edebilmesinin en basit yolunu da yazdım. İsterseniz direk registry değerlerini vereyim. Dosya bazında hangilerinin sanala gidip gitmeyeceğini ayarlayabiliriz. Veya sadece DLL'ler, DB'ler gider ama EXE'ler hep fiziki ramde kalırlar yer kalmazsa uçarlar gibi bir politika ayarlamak ta mümkün. Ama yine standart Windows kurulumunda gelen default politikalarda ram'in önce Windows tarafından tüketileceği üzerinedir. Sonra kullanıcı gelir. Bu WinXP'lerde daha rahat hissedilir.

    Oyunlarla ilgili söylediklerinize ben de kısmen katılmaktayım. Ama keşke daha çok ayrıntıya girseymişim. Dediğiniz CPU/GPU görev paylaşımı açısından doğru. Ancak CPU'nun burada en önemli görevi diskten ve ramden(dolayısıyla sanaldan da) veri okuma yazma işlemidir. Bunu GPU yapamaz. CPU burada dediğiniz üzere GPU'ya altyapıyı hazırlar. Neyin nerede yükleneceğinin rame veya GPU'ya gönderileceğinin nelerin de silineceğinin hesabını da malumunuz CPU yapar. Ve bu görevleri sebebiyle, büyük dosyalara rastgele(özellikle port oyunlarda) ve sıralı okumalar yapacağından ne kadar az HDD ile işi olursa o kadar performans artışı sağlar. Ben oyunlarla ilgili yazdığım paragrafı yine 'fiziki ram kapasitesi' çerçevesinde değerlendirdim. CPU'nun bu görevi neticesinde fazlaca ram'e ihtiyacı vardır ve ram ne kadar fazla olursa o kadar akıcı 'loading'i az performans elde edilir demek istedim. Daha da ileri götüreyim.. Eskilerin atari salonlarındaki atarileri düşünün.. Hard Disk'siz basit ve bizimkilerden kat kat daha yavaş rom'lar(ram'in içeriği değiştirilemeyen versiyonu) üzerinde çalışan oyunları düşünün.. Hiçbirinde herhangi bir zaman 'loading' ekranı çıkar mıydı?
    Benim anlatmak istediğim buydu. Ram fazla olursa fps performansından ziyade genel keyif ve PC'nin güçlü olduğunun hissi artar.

    Dostum sanal bellek kapatılamaz çok yanlış bir yaklaşım olmuş. Yapılabileceğini gösterebilirim. Tüm pagefile.sys'leri silebiliriz. Bu mümkün. Kernel bazında bile.


    otopark benzetmesinden sonra verdiğiniz örneğin mantığını anlayamadım.. Benim kıyaslamam yine 'ram kapasitesi' üzerineydi. Ancak bahsettiğiniz 2000Mhz 1833 1600 dediğiniz hadiselerin veriyoluyla alakası yoktur. Bu tamamen ramlerin DDR olmasından kaynaklanan bir hadisedir. DDR olmalarından mütevellit 800Mhz çekirdek hızı olan ramler 1600Mhz teorik olarak yorumlanır. DDR'ın malum açılımı Double Data Rate'tir. klasik SDram ile aralarındaki farkı veriyoluna bağlamışsınız. Dediğiniz gibi olsaydı Dual Channel destekli 2000Mhz ramleri Quad-Channel X79 bir board'a taktığımızda 4000Mhz frekansları olurdu.
    Katıldığım tek nokta 2x8GB'ın 4x4GB'tan daha iyi performans vereceği görüşünüz.. Tabi bunu da hissetmek pek zordur.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi bodycik -- 6 Mart 2012; 21:25:19 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: bodycik

    quote:

    Orijinalden alıntı: v0ld3m0rt1s

    İlk olarak "ayrılan RAM HDD'niz kadar hızlıdır." çok saçma bir cümle olmuş. O zaman CL6-7-8 yani CAS gecikmesinin bir anlamı kalmıyor hepsi HDD hızında ise ? Tamamen saçmalık.

    İkinci olarak Windows sanal bellek olmadan çalışmaz. İlla ki az ya da çok sanal belleğe ihtiyaç duyar.

    Üçüncü olarak sanal bellek RAM kullanımına göre doğrudan değil dolaylı olarak bağlıdır. Sanal belleğin asıl işi kritik uygulamaların RAM dolduğu zaman data kaybı olmaması için işlenmiş verileri saklama için kullanılır. RAM gibi açılıştan itibaren veriyi tutmaz.

    Son olarak en son oyunlar hakkında söylediğin şeyler kısmen doğru. Sondan başlayalım. CPU görmeyi muhtemel şeyleri işlemez. O işi GPU yapar. CPU işlem sırasını ve değişkenleri vs. vs. matematiksel hesapları yapar. CPu'nun zayıf olup GPU'nun güçlü olduğu zaman söylediğimiz o darboğaz olayı o dur. GPU texture'leri işler ama hareketin vs. gerçekleşmesi için CPU'yu bekler. O da donmalara dönüşür :) GPU'nun kendine ait RAM'i var. Texture, Video işlemleri orada yapar. İşlemci hem hesap yapar ve RAM'deki verilere bu hesapları aktarır.

    Demek oyunlarda hız artışı hissedermişiz ? O zaman SSD'ye ne gerek var ? Artan hiçbir şey olmayacaktır. Çünkü sanal bellek kullanımını tam anlamıyla kapatamazsınız :)

    Şu otopark benzetmende yanlış. Mesela 8*2 16GB var 4*4 16GB var. 8x2 de veriyolu hızı değişmezken. 4x4'te veri 2 modül yerine 4 modülde paralel işlenir ve yoğun ram kullanan uygulamalarda çok hissedilir. Zaten şuan kullanılan tüm RAMlerin 667 mhz çekirdek veri depolama hızı vardır. O 2000mhz 1833, 1600 mhz ler veri yolu genişliğidir. Mesela HWM Blackbox yükleyip bakın. 667mhz yazar. 2000, 2100 mhz gibi değerler aynı anda daha fazla veri işlemek içindir.(Render işlemlerinde mesela).

    Benim de söyleyeceklerim bu kadar...

    Saçmalık olarak nitelendirdiğiniz fikrimi test etmesi basit.. Bir makinaya az ram takın.. Çok büyük bir dosya atıp geri çağırın. Bunu HDD'li bir makine de yapın. Sonra güzel bir SSD takıp aynı işlemi tekrar yapın. Bakalım ne oluyor. Ben fiziki ram kapasitesine bağlı olarak bir yorum yaptım. Salt ram performansı tartışıyor olsa idik zaten ram timinglerinden bahsederdik. İsterseniz bununla da ilgili açın bir konu paylaşalım tüm bilgileri. Örneğin şu an forumda 1333 JEDEC olan ramleri 1600 yarı-XMP'de kullanan bir ben varım. Bizzat sizin için yaparım ram timing'lerinin performans etkilerine göre testlerini. Yarı-XMP dedim çünkü şu an XMP 1600 specleriyle JEDEC 1600 değerlerini harmanlayıp kullanıyorum. semiozbas'ın ram performansını yakalamaya çalıştım.

    İkinci olarak Windows sanal bellek olmadan çalışmaz savı eskiden doğru idi. Bir standart kurulumlu Win2000 veya WinXP ye kutusunun üzerindeki 1GB'a kadar ram takıp sanalı kapattığınızda evet, kullanılamayacak kadar yavaşlar idi. Ama günümüz Ort. 2-3GB ramli makinalarda bu pek geçerli değil artık. Pekala çalışır. Hatta Vista ve 7'nin yapım aşamasındaki en birincil test senaryolarından biridir.

    Sanal belleğin işlerinden biri dediğiniz gibidir. Ama tek görevi değildir. O yüzden 'politika' tabirini kullandım ve dediğiniz görevden farklı görevleri ifşa edebilmesinin en basit yolunu da yazdım. İsterseniz direk registry değerlerini vereyim. Dosya bazında hangilerinin sanala gidip gitmeyeceğini ayarlayabiliriz. Veya sadece DLL'ler, DB'ler gider ama EXE'ler hep fiziki ramde kalırlar yer kalmazsa uçarlar gibi bir politika ayarlamak ta mümkün. Ama yine standart Windows kurulumunda gelen default politikalarda ram'in önce Windows tarafından tüketileceği üzerinedir. Sonra kullanıcı gelir. Bu WinXP'lerde daha rahat hissedilir.

    Oyunlarla ilgili söylediklerinize ben de kısmen katılmaktayım. Ama keşke daha çok ayrıntıya girseymişim. Dediğiniz CPU/GPU görev paylaşımı açısından doğru. Ancak CPU'nun burada en önemli görevi diskten ve ramden(dolayısıyla sanaldan da) veri okuma yazma işlemidir. Bunu GPU yapamaz. CPU burada dediğiniz üzere GPU'ya altyapıyı hazırlar. Neyin nerede yükleneceğinin rame veya GPU'ya gönderileceğinin nelerin de silineceğinin hesabını da malumunuz CPU yapar. Ve bu görevleri sebebiyle, büyük dosyalara rastgele(özellikle port oyunlarda) ve sıralı okumalar yapacağından ne kadar az HDD ile işi olursa o kadar performans artışı sağlar. Ben oyunlarla ilgili yazdığım paragrafı yine 'fiziki ram kapasitesi' çerçevesinde değerlendirdim. CPU'nun bu görevi neticesinde fazlaca ram'e ihtiyacı vardır ve ram ne kadar fazla olursa o kadar akıcı 'loading'i az performans elde edilir demek istedim. Daha da ileri götüreyim.. Eskilerin atari salonlarındaki atarileri düşünün.. Hard Disk'siz basit ve bizimkilerden kat kat daha yavaş rom'lar(ram'in içeriği değiştirilemeyen versiyonu) üzerinde çalışan oyunları düşünün.. Hiçbirinde herhangi bir zaman 'loading' ekranı çıkar mıydı?
    Benim anlatmak istediğim buydu. Ram fazla olursa fps performansından ziyade genel keyif ve PC'nin güçlü olduğunun hissi artar.

    Dostum sanal bellek kapatılamaz çok yanlış bir yaklaşım olmuş. Yapılabileceğini gösterebilirim. Tüm pagefile.sys'leri silebiliriz. Bu mümkün. Kernel bazında bile.


    otopark benzetmesinden sonra verdiğiniz örneğin mantığını anlayamadım.. Benim kıyaslamam yine 'ram kapasitesi' üzerineydi. Ancak bahsettiğiniz 2000Mhz 1833 1600 dediğiniz hadiselerin veriyoluyla alakası yoktur. Bu tamamen ramlerin DDR olmasından kaynaklanan bir hadisedir. DDR olmalarından mütevellit 800Mhz çekirdek hızı olan ramler 1600Mhz teorik olarak yorumlanır. DDR'ın malum açılımı Double Data Rate'tir. klasik SDram ile aralarındaki farkı veriyoluna bağlamışsınız. Dediğiniz gibi olsaydı Dual Channel destekli 2000Mhz ramleri Quad-Channel X79 bir board'a taktığımızda 4000Mhz frekansları olurdu.
    Katıldığım tek nokta 2x8GB'ın 4x4GB'tan daha iyi performans vereceği görüşünüz.. Tabi bunu da hissetmek pek zordur.


    Ben sizin ne demek istediğinizi şimdi anladım :) HDD'den RAM'e veri akışı HDD hızı kadardır diye açıkça belirtmemişsiniz. Yoksa RAM'in kendi içindeki hızı HDD'den çok fazla Suç sizde :)

    Peki neden hala güçlü makinalarda sanal bellek kullandığını sorabilirmiyim. RAM miktarını algılayıp sanal belleği kapatmak pek de yüksek bir programlama bilgisi gerektirmez. Sizin söylediğiniz Linux için yükleme yaparken önceden swap alanı gerekirdi. Şimdi 4, 8, 16GB lık dev RAm miktarları varken gereksiz.

    Evet Sanal belleğin tek işi o değildir ama en önemli işi odur diyelim :) Söylediklerinize de hemen hemen katılıyorum :)

    Bu oyun kısmında sizin dediğiniz şeyi Windows'un yapabildiğini bilmiyordum. Yani yüksek bellek miktarı var. Oyunun tüm etkişime girecek dosyalarını RAm'e aktarıp. Tüm işlemleri RAm üzerinden yapması ? Pek zannetmiyorum ama imkansızda değil ama SSD'nin oyun yükleme sürelerine etkisi olması(Yüksek kapatsiteli RAM'e sahip bilgisayarlar bile) bu işlemin ne kadar verimli olduğu üzerine tartışılmasını gerektirir.

    Nvidia Optimus konusunda da söylediğin gibi böyle bir müdahale mavi ekranlara sebep olabilir :) Ayrıca Kernel bazında bir etkileşim Tersine Mühendislik becerileri gerekitirir

    Benim anlatmak istediğim hız için olan etkisini açıklamak. Benim demek istediğim Dual Channel olayı sizde farklı anlaşılmış :) Söylemek isteğim şey tek modül RAM'de veriyi tek yer üzerinden aktarırken. 2 modül'de 2 ye parçalayarak paralel aktarımdan bahsediyordum. Tabi normal kullanımda hissedilmez ama yoğun performans isteyen uygulamalarda özellikle RAm odaklı. Daha hissedilir seviyede. Ayrıca Sizin söylediğiniz çekirdek hızı RDRAM lerde mevcut. Belki bilgilerim eski kalmış olabilir ama...




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Include_sys

    quote:

    Orijinalden alıntı: bodycik

    quote:

    Orijinalden alıntı: v0ld3m0rt1s

    İlk olarak "ayrılan RAM HDD'niz kadar hızlıdır." çok saçma bir cümle olmuş. O zaman CL6-7-8 yani CAS gecikmesinin bir anlamı kalmıyor hepsi HDD hızında ise ? Tamamen saçmalık.

    İkinci olarak Windows sanal bellek olmadan çalışmaz. İlla ki az ya da çok sanal belleğe ihtiyaç duyar.

    Üçüncü olarak sanal bellek RAM kullanımına göre doğrudan değil dolaylı olarak bağlıdır. Sanal belleğin asıl işi kritik uygulamaların RAM dolduğu zaman data kaybı olmaması için işlenmiş verileri saklama için kullanılır. RAM gibi açılıştan itibaren veriyi tutmaz.

    Son olarak en son oyunlar hakkında söylediğin şeyler kısmen doğru. Sondan başlayalım. CPU görmeyi muhtemel şeyleri işlemez. O işi GPU yapar. CPU işlem sırasını ve değişkenleri vs. vs. matematiksel hesapları yapar. CPu'nun zayıf olup GPU'nun güçlü olduğu zaman söylediğimiz o darboğaz olayı o dur. GPU texture'leri işler ama hareketin vs. gerçekleşmesi için CPU'yu bekler. O da donmalara dönüşür :) GPU'nun kendine ait RAM'i var. Texture, Video işlemleri orada yapar. İşlemci hem hesap yapar ve RAM'deki verilere bu hesapları aktarır.

    Demek oyunlarda hız artışı hissedermişiz ? O zaman SSD'ye ne gerek var ? Artan hiçbir şey olmayacaktır. Çünkü sanal bellek kullanımını tam anlamıyla kapatamazsınız :)

    Şu otopark benzetmende yanlış. Mesela 8*2 16GB var 4*4 16GB var. 8x2 de veriyolu hızı değişmezken. 4x4'te veri 2 modül yerine 4 modülde paralel işlenir ve yoğun ram kullanan uygulamalarda çok hissedilir. Zaten şuan kullanılan tüm RAMlerin 667 mhz çekirdek veri depolama hızı vardır. O 2000mhz 1833, 1600 mhz ler veri yolu genişliğidir. Mesela HWM Blackbox yükleyip bakın. 667mhz yazar. 2000, 2100 mhz gibi değerler aynı anda daha fazla veri işlemek içindir.(Render işlemlerinde mesela).

    Benim de söyleyeceklerim bu kadar...

    Saçmalık olarak nitelendirdiğiniz fikrimi test etmesi basit.. Bir makinaya az ram takın.. Çok büyük bir dosya atıp geri çağırın. Bunu HDD'li bir makine de yapın. Sonra güzel bir SSD takıp aynı işlemi tekrar yapın. Bakalım ne oluyor. Ben fiziki ram kapasitesine bağlı olarak bir yorum yaptım. Salt ram performansı tartışıyor olsa idik zaten ram timinglerinden bahsederdik. İsterseniz bununla da ilgili açın bir konu paylaşalım tüm bilgileri. Örneğin şu an forumda 1333 JEDEC olan ramleri 1600 yarı-XMP'de kullanan bir ben varım. Bizzat sizin için yaparım ram timing'lerinin performans etkilerine göre testlerini. Yarı-XMP dedim çünkü şu an XMP 1600 specleriyle JEDEC 1600 değerlerini harmanlayıp kullanıyorum. semiozbas'ın ram performansını yakalamaya çalıştım.

    İkinci olarak Windows sanal bellek olmadan çalışmaz savı eskiden doğru idi. Bir standart kurulumlu Win2000 veya WinXP ye kutusunun üzerindeki 1GB'a kadar ram takıp sanalı kapattığınızda evet, kullanılamayacak kadar yavaşlar idi. Ama günümüz Ort. 2-3GB ramli makinalarda bu pek geçerli değil artık. Pekala çalışır. Hatta Vista ve 7'nin yapım aşamasındaki en birincil test senaryolarından biridir.

    Sanal belleğin işlerinden biri dediğiniz gibidir. Ama tek görevi değildir. O yüzden 'politika' tabirini kullandım ve dediğiniz görevden farklı görevleri ifşa edebilmesinin en basit yolunu da yazdım. İsterseniz direk registry değerlerini vereyim. Dosya bazında hangilerinin sanala gidip gitmeyeceğini ayarlayabiliriz. Veya sadece DLL'ler, DB'ler gider ama EXE'ler hep fiziki ramde kalırlar yer kalmazsa uçarlar gibi bir politika ayarlamak ta mümkün. Ama yine standart Windows kurulumunda gelen default politikalarda ram'in önce Windows tarafından tüketileceği üzerinedir. Sonra kullanıcı gelir. Bu WinXP'lerde daha rahat hissedilir.

    Oyunlarla ilgili söylediklerinize ben de kısmen katılmaktayım. Ama keşke daha çok ayrıntıya girseymişim. Dediğiniz CPU/GPU görev paylaşımı açısından doğru. Ancak CPU'nun burada en önemli görevi diskten ve ramden(dolayısıyla sanaldan da) veri okuma yazma işlemidir. Bunu GPU yapamaz. CPU burada dediğiniz üzere GPU'ya altyapıyı hazırlar. Neyin nerede yükleneceğinin rame veya GPU'ya gönderileceğinin nelerin de silineceğinin hesabını da malumunuz CPU yapar. Ve bu görevleri sebebiyle, büyük dosyalara rastgele(özellikle port oyunlarda) ve sıralı okumalar yapacağından ne kadar az HDD ile işi olursa o kadar performans artışı sağlar. Ben oyunlarla ilgili yazdığım paragrafı yine 'fiziki ram kapasitesi' çerçevesinde değerlendirdim. CPU'nun bu görevi neticesinde fazlaca ram'e ihtiyacı vardır ve ram ne kadar fazla olursa o kadar akıcı 'loading'i az performans elde edilir demek istedim. Daha da ileri götüreyim.. Eskilerin atari salonlarındaki atarileri düşünün.. Hard Disk'siz basit ve bizimkilerden kat kat daha yavaş rom'lar(ram'in içeriği değiştirilemeyen versiyonu) üzerinde çalışan oyunları düşünün.. Hiçbirinde herhangi bir zaman 'loading' ekranı çıkar mıydı?
    Benim anlatmak istediğim buydu. Ram fazla olursa fps performansından ziyade genel keyif ve PC'nin güçlü olduğunun hissi artar.

    Dostum sanal bellek kapatılamaz çok yanlış bir yaklaşım olmuş. Yapılabileceğini gösterebilirim. Tüm pagefile.sys'leri silebiliriz. Bu mümkün. Kernel bazında bile.


    otopark benzetmesinden sonra verdiğiniz örneğin mantığını anlayamadım.. Benim kıyaslamam yine 'ram kapasitesi' üzerineydi. Ancak bahsettiğiniz 2000Mhz 1833 1600 dediğiniz hadiselerin veriyoluyla alakası yoktur. Bu tamamen ramlerin DDR olmasından kaynaklanan bir hadisedir. DDR olmalarından mütevellit 800Mhz çekirdek hızı olan ramler 1600Mhz teorik olarak yorumlanır. DDR'ın malum açılımı Double Data Rate'tir. klasik SDram ile aralarındaki farkı veriyoluna bağlamışsınız. Dediğiniz gibi olsaydı Dual Channel destekli 2000Mhz ramleri Quad-Channel X79 bir board'a taktığımızda 4000Mhz frekansları olurdu.
    Katıldığım tek nokta 2x8GB'ın 4x4GB'tan daha iyi performans vereceği görüşünüz.. Tabi bunu da hissetmek pek zordur.


    Ben sizin ne demek istediğinizi şimdi anladım :) HDD'den RAM'e veri akışı HDD hızı kadardır diye açıkça belirtmemişsiniz. Yoksa RAM'in kendi içindeki hızı HDD'den çok fazla Suç sizde :)

    Peki neden hala güçlü makinalarda sanal bellek kullandığını sorabilirmiyim. RAM miktarını algılayıp sanal belleği kapatmak pek de yüksek bir programlama bilgisi gerektirmez. Sizin söylediğiniz Linux için yükleme yaparken önceden swap alanı gerekirdi. Şimdi 4, 8, 16GB lık dev RAm miktarları varken gereksiz.

    Evet Sanal belleğin tek işi o değildir ama en önemli işi odur diyelim :) Söylediklerinize de hemen hemen katılıyorum :)

    Bu oyun kısmında sizin dediğiniz şeyi Windows'un yapabildiğini bilmiyordum. Yani yüksek bellek miktarı var. Oyunun tüm etkişime girecek dosyalarını RAm'e aktarıp. Tüm işlemleri RAm üzerinden yapması ? Pek zannetmiyorum ama imkansızda değil ama SSD'nin oyun yükleme sürelerine etkisi olması(Yüksek kapatsiteli RAM'e sahip bilgisayarlar bile) bu işlemin ne kadar verimli olduğu üzerine tartışılmasını gerektirir.

    Nvidia Optimus konusunda da söylediğin gibi böyle bir müdahale mavi ekranlara sebep olabilir :) Ayrıca Kernel bazında bir etkileşim Tersine Mühendislik becerileri gerekitirir

    Benim anlatmak istediğim hız için olan etkisini açıklamak. Benim demek istediğim Dual Channel olayı sizde farklı anlaşılmış :) Söylemek isteğim şey tek modül RAM'de veriyi tek yer üzerinden aktarırken. 2 modül'de 2 ye parçalayarak paralel aktarımdan bahsediyordum. Tabi normal kullanımda hissedilmez ama yoğun performans isteyen uygulamalarda özellikle RAm odaklı. Daha hissedilir seviyede. Ayrıca Sizin söylediğiniz çekirdek hızı RDRAM lerde mevcut. Belki bilgilerim eski kalmış olabilir ama...

    Alıntıları Göster
    RDRAM'ler efsaneydi :) Bence hala Pentium platformunda en iyi performans veren ramlerdendi ama aşırı pahalıydı ve onlarda paralel kullanım şart idi:( bu yüzden tutmadı, DDR'a geçtiler..

    Oyun konusunda dosyaların tümünü ram e atması mümkün değil tabi. Windows sonuçta fiziki ram i herzaman önce kendi sömürür.. Bu noktada da aslında dediğiniz gibi HDD'nin performansı devreye giriyor.. RAM'e atılmak üzere okunacak olan dosyalar ne kadar çabuk okunursa o kadar iyi malum. Burada da SSD tabi müthiş bir avantaj. Bence 3-4 seneye 'Sata' yerine daha başka protokoller gelişecek ve bunların da denetleyicileri aynı Core CPU'larda ram denetleyicilerinin ve GPU gömülümü gibi CPU içine gömülecek.. İşte o zaman belki 'ram' olayı mazi bile olabilir. Tabi bu şu an biraz 'fantastik' düşünce stastüsünde :)

    Bu soru çok can alıcı. Bunu soran çok kişi var. Microsoft bu konuda hep kıvırdı ki, bizzat Windows Product Manager'larından birine de sordum. Hep 'universal' olmak adına yani çok geberik sistemlerde bile çalışabilmesi amacıyla tutuyoruz sanal bellek olayını diyorlar. Resmi açıklama bu. Ama bence olan yine kernelde.. Windows'ların hemen hiçbirinde sıfırdan çekirdek yazılmıyor. Mevcut olan çekirdek geliştiriliyor. Bu 95'ten beridir böyle. Yani W8'in kernel yapısında 95'ten kalma kodlar da var. :) Bunu da bir başka Windows mühendisi söylemişti. Ben sebebi buna bağlıyorum. Universal muhabbeti mantıksız değil ama gerçekten 8 GB ve üstü sistemlerde bence default olarak kullanılmaması gerekiyor. HDD'si mekanik laptoplarda da müthiş pil tasarrufu demek bu aynı zamanda.4

    Forumları hergün herkes okuyor. Az soruyla karşılaşmak için olabildiğince anlaşılır bir karmaşıklık içerisinde yazmaya çalışıyoruz :D O yüzden bazı önemli detaylar da atlanabiliyor :) Haklısınız, benim hatam. Direkt okuyunca ana fikir farklı çıkıyor önceki mesajımda




  • 
Sayfa: 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.