Şimdi Ara

FES medeni birşey midir? (2. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
5 Misafir (1 Mobil) - 4 Masaüstü1 Mobil
5 sn
42
Cevap
0
Favori
3.364
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • @ Fetih

    Güzel ve değişik bir tespit
  • @lehrer35

    Bazen eksik bilgi vermek yanlış bilgi vermek gibidir. Eksik verdiğiniz bilgiler yanlış anlamalara sebep oluyor. Israrla bunu kasıtlı olarak yapmadığınızı düşünmeye çalışıyorum. Tam olarak şöyle derseniz daha doğru olurdu: "Fes, Sultan II.Mahmut döneminde devletin resmi kıyafetleri arasına girmişti. Çünkü o dönemde sarayda ve ayın kesimde Avrupalılar gibi giyinme modası başlamıştı. Avrupai şapkalar namaz esnasında zorluk çıkarttığı için alternatif arayışlarına girildi. O günün şartlarında aranılan özellikleri ve özellikle namaza engel olmama hususunu sağlayan (sipersiz) tek şapka olan "fes" seçildi. Orjini antik Yunanlılara dayanan bu sipersiz şapkaların ismi de üretim yeri olan Fas'ın Fes şehrinden geliyordu."

    Modacıların televolelerde cirit atmadığı o günlerde yeni bir şapka tasarımı yapılabilirmiydi diyeceğim ama bu soru için çok geç kaldık. Tarih tarihte kaldı...


    quote:

    Orjinalden alıntı: lehrer35

    Fes, II. Mahmut tarafından 1826'da giyilmesi zorunlu kılınan Yunan şapkasıdır. Yunanlılar hala takarlar. Bazılarımızda bunu bize ait bir şeymiş gibi bilmeden hala savunuyor.






  • @Fetih
    Gerçekten güzel bir tespit. Yani bu sözün üzerine söz etmek isterdim ama söyleyecek hiç bir kelime bulamadım...


    quote:

    Orjinalden alıntı: Fetih

    Nedense hep başka bir millete ait olduğu iddia edilen sarığı ortadan kaldırmak için yine başka bir milletlere ait olan şapka getirilmiştir anlamış değilim...Bir tezatlık var ortada....

    quote:

    Orjinalden alıntı: mustafa_ogr

    Atatürk'ün fesi kaldırmak için şapka devrimi yaptığını da söylemek yanlış olur. Şapka devriminin en büyük amacı avrupalı görünmek ve sarığı çıkartmaktır. Zaten kimse devrimden sonra fes taktığı için asılmamıştır ama sarık sardığı için asılan olmuştur. Dolayısıyla şapka devriminin asıl amacı sarığı ortadan kaldırmaktır.







  • quote:

    Orjinalden alıntı: lehrer35

    Fes, II. Mahmut tarafından 1826'da giyilmesi zorunlu kılınan Yunan şapkasıdır. Yunanlılar hala takarlar. Bazılarımızda bunu bize ait bir şeymiş gibi bilmeden hala savunuyor.



    Okul tarih kitabı gerçeği söylemiyor.

    Fes, YUNAN Şapkası değildir.Yunanlıların kebap,baklava,kahve vs neyimiz var neyimiz yok araklamaya meraklı olduğu için,Fes i kendi şapkası yaptı çıktı.Bizde dünden razıyız zaten Fes i Yunan Şapkası yapmaya.Dünyada Fes ile ilgili hangi kaynağı açarsanız açın Yunanlılara mal etmez.
    Çıkış noktası MAĞRİB, yani Fas, Tunus yöresidir.O yörede hala Fes e sahiplenir.Osmanlıda Fes ,2. Mahmut tarafından Tunus tan görülüp alınmıştır.2.Mahmut un modernleşme hareketinin bir parçasıdır.İlk geldiğinde çok büyük tartışmalar çıkmış 2.Mahmut a "Gavur Padişah" denmesinin Fes i getirmesi yüzündendir.O zamanlar medeni olmak,kafaya takılan nesne ile ölçülüyordu.Artık kim ilerici kim gerici kesim !, kıyafet böyle birşeydi işte gerici de yapıyor ilerici de insanı, 1800 ile 1990 yılları arası kıyafetin altın çağı idi,kıyafetine bak sana hangi milletten ,hangi dinden,hangi siyasi fikirden,hangi görüşe sahip olduğundan vs vs size söylerdi. ( Gülmeyin çok çok büyük bir şairimiz 1900 yılların başında Avrupalılar hergün sigara içtiği için ilimde bu kadar ileri,bizde sigara içmeliyiz demiştir hatta bundan daha da garip örnekler de vardır) Dünyada şekilcilik yıllarının başlangıcıydı ki soğuk savaşın bitmesine kadar bu sürmüştür.

    -Fes ilk olarak modernleşmenin sembolüydü.Ulema buna şiddetle karşı çıktı ve 2.Mahmut u dinsiz ( gavur padişah ilan etti).Ulema sarık ı buldu ve sarık Osmanlıda dini bir sembol oldu.

    1900 yıllara geldiğinde ise Fes, Osmanlıcılığın simgesi, şapka ise Avrupaya dönük olmanın simgesiydi.Avrupai yaşam tarzını benimseyen kişiler şapkayı savunuyorlardır.Onlara göre Fes gerici ! bir kıyafetti.

    -Şapka Devrimi ile Fes yasaklandı.Çünkü FES, Osmanlıyı istemenin, sarık ise Halifeliğin istemenin sembolüydü.Yerine İngiliz kökenli şapkalar getirildi.

    -Bu sefer insanlar şapka üzerinden kendilerini ifade etmeye başladılar.CHP liler farklı, DP partililer farklı,sosyalizm i savunanlar ise farklı şapkaları takmaya başladılar.

    Günümüzde Türkiyesinde eskiden çok farklı değildir.Şu anda ki tartışmalarda Türban-Başörtüsü-Karaçarşaf-Başıaçık ekseninde kilitlenmiştir.Hepsi birer sembol haline getirilmiş, binlerce iş saatini bulan tartışmalar yapılmakta insan emeği ve zamanı boşa harcanmaktadır.İnsanın iç düşüncesinin dışa vurması olan kıyafet üzerinde herkes kendi iç güdüsel savaşını vermekte,kişinin fikirlerini değiştiremiyorum bari kıyafetini değiştirteyimde, zafer kazanayım edası ile olaylara yaklaşmaktadır.
    Kıyafetle uğraşma bana göre insan özgürlüğüne saldırının en açık şekilidir.Şekilci ve basmakalıp toplum yaratma için kullanılan bir alet oldu.Herşeyin seri üretim olduğu yıllarda seri üretim insan hedefinin uygulanma şeklini yansıttı.Dünyada artık insanların kıyafetleri ile uğraşanlar gerici,kıyafetine ve yaşam tarzına karışmayanlar ilerici oldu.Peki 1900 yılının gericisi,şimdi ilerici oluyorsa, bu dünyanın taaaa demez mi insan Sonuçta herkesin sadece bir hayatı var, başka yok.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: mustafa_ogr

    Kafaya takılan bir şapka modernlik veya mürtecilik göstergesi olmaz. Böyle bir düşünce de saçmadır zaten.

    Atatürk'ün fesi kaldırmak için şapka devrimi yaptığını da söylemek yanlış olur. Şapka devriminin en büyük amacı avrupalı görünmek ve sarığı çıkartmaktır. Zaten kimse devrimden sonra fes taktığı için asılmamıştır ama sarık sardığı için asılan olmuştur. Dolayısıyla şapka devriminin asıl amacı sarığı ortadan kaldırmaktır.

    Öte yandan fes ile tanınıyor olmamız bizim suçumuzdur. Hadi fes yerine biz birşey önerelim... ne önereceğiz? Lokum mu? Onu da rumlar AB de patentini aldılar. Göbekli erkekler simgesiyle mi? Tavlayla mı? ...


    Bizim Avrupa, Amerika bana göre en çok da Japonya dediğimizde aklımıza gelen şeyler Türkiye dendiğinde onların aklına gelmeye başlamadıkça geri kalanın hiçbir anlamı yoktur.
    Şapka sarık vs ile bunu sağlayacağını sananlar oldukça bu imkansız gibi.




  • Şapka sadece simge. Fesin gidip şapkanın gelmesi de modernleşmenin ve devrimin simgesi.
    Çok yaşlı dedeler ısrarla şapşka takarlar hala. Cumhuriyet adına önemli bir simgedir.
    Eğlence amaçlı koymuşlardır programa diye tahmin ediyorum. Fes nostaljik birşey. Bizde de duruyor evin bi kenarında.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: tenekekutu


    Günümüzde Türkiyesinde eskiden çok farklı değildir.Şu anda ki tartışmalarda Türban-Başörtüsü-Karaçarşaf-Başıaçık ekseninde kilitlenmiştir.Hepsi birer sembol haline getirilmiş, binlerce iş saatini bulan tartışmalar yapılmakta insan emeği ve zamanı boşa harcanmaktadır.İnsanın iç düşüncesinin dışa vurması olan kıyafet üzerinde herkes kendi iç güdüsel savaşını vermekte,kişinin fikirlerini değiştiremiyorum bari kıyafetini değiştirteyimde, zafer kazanayım edası ile olaylara yaklaşmaktadır.
    Kıyafetle uğraşma bana göre insan özgürlüğüne saldırının en açık şekilidir.Şekilci ve basmakalıp toplum yaratma için kullanılan bir alet oldu.Herşeyin seri üretim olduğu yıllarda seri üretim insan hedefinin uygulanma şeklini yansıttı.Dünyada artık insanların kıyafetleri ile uğraşanlar gerici,kıyafetine ve yaşam tarzına karışmayanlar ilerici oldu.Peki 1900 yılının gericisi,şimdi ilerici oluyorsa, bu dünyanın taaaa demez mi insan Sonuçta herkesin sadece bir hayatı var, başka yok.


    çok güzel tespit
    teşekkürler




  • quote:

    Orjinalden alıntı: Fetih

    Nedense hep başka bir millete ait olduğu iddia edilen sarığı ortadan kaldırmak için yine başka bir milletlere ait olan şapka getirilmiştir anlamış değilim...Bir tezatlık var ortada....

    quote:

    Orjinalden alıntı: mustafa_ogr

    Atatürk'ün fesi kaldırmak için şapka devrimi yaptığını da söylemek yanlış olur. Şapka devriminin en büyük amacı avrupalı görünmek ve sarığı çıkartmaktır. Zaten kimse devrimden sonra fes taktığı için asılmamıştır ama sarık sardığı için asılan olmuştur. Dolayısıyla şapka devriminin asıl amacı sarığı ortadan kaldırmaktır.





    Şimdi şapka falan yok, sarık da yok sayılır. Başında sarık olduğu halde sarığını göremediklerimiz var. Bence dediğim gibi şapka sadece sembol. Devrimlerin sembolü. Karanlıktan aydınlığa çıkışın sembolü.Sarıklıların peşinde koşmuş eğitimsiz halka başka bir yolu da göstermek için araç şapka. Cahiliyet liderlerine karşı açılmış bir bayrak gibi düşünün. Sarıktan fese festen şapkaya geçiş oldu aranızda şapka takan var mı ? Artık şapka da yok.

    Ayrıca Osmanlının ilk zamanında bu tür başa takılan şeylerin manası vardı. Rütbeler gibi düşünün. Sarayda kullanılan bu rütbe zamanla sokağa taştı. Mesela kötü niyetli bir hoca tarafından kulanılıp sokağa inince o sarığı takanın arkadasından insanlar yürüdü lider diyerek. O liderler de zamanla çoğaldı. Gerisi malum.

    Cumhuriyete geçişte de şapka devriminin ardından bazı illerde isyanlar çıktığı halkın şapkayı gavur icadı diyerek benimsemediği de ortada. Fakat Cumhuriyetle reşit olan dedeler ısrarla şapka takar. Cumhuriyet döneminde baba olanlar değilse bile yeni doğanlar şapka simgesinin onlara getirdiklerini iyi bilir. Onlara sormak ve o zamana göre değerlendirme yapmak en doğrusu. Başbakanımız Erdoğan'ın memleketi olan Rizede de o zamanlar isyan çıkar. Hamdiye zırhlı gemisi Rizede halkı korkutmak isyanı bastırmak için boş bombalama yapar. Meşhur bir karadeniz atma sözü vardır o zamanlardan kalma. "Atma Hamidiye atma, şapka da giyeceğuk, vergi de vereceğuk". Babam çok kullanır bu sözü haber dinlerken. İster benimsenmemiş olsun ister benimsenmiş olsun. Hepimizin kafasında görünmeyen şapkalar var. Söz meclisten dışarı şapka da giyeceksin vergi de vereceksin.




  • Evet erkek şapkası bulamayan erkekler kadın şapkası takmak zorunda kalmıştı.
    Erzurum gibi soğuk bir memlekette bile kışın giyilmesi zorunlu tutulmuştu.Takmak istemeyen gençler boş valilik binasını taşlamışlardı.Bu taşlayanlardan ipi ucuna götürülenlerde olmuştu.(herhalde ibret olsun diye)

    Bakalım bu mesajım bir önceki mesajın akibetine uğrayacakmı.
  • Bildiğim kadarıyla Şapka Kanunu halâ yürürlükte. Şapkasız dışarı çıkmak halen yasak olabilir. Belki idam bile yiyebiliriz. Yıllar önce kaldırılsın gibi sözler edenler olmuştu, ama sonunda ne oldu bilmiyorum.

    quote:

    Orjinalden alıntı: sse

    Evet erkek şapkası bulamayan erkekler kadın şapkası takmak zorunda kalmıştı.
    Erzurum gibi soğuk bir memlekette bile kışın giyilmesi zorunlu tutulmuştu.Takmak istemeyen gençler boş valilik binasını taşlamışlardı.Bu taşlayanlardan ipi ucuna götürülenlerde olmuştu.(herhalde ibret olsun diye)

    Bakalım bu mesajım bir önceki mesajın akibetine uğrayacakmı.
  • Bir kıyafetin MEDENi yada ÇAĞDAŞ olup olmadığına onu giyenler karar verir sadece. Diğerlerine söz söylemek düşmez.
    Kamusal alanlarlar dışında isteyen istediğini giyer; isteyen hiçbirşey giymez!
  • Sapka ne kadar medeni ise fes te o kadar medeni. Hatta sapka Türk insanına yapılmıs en büyük medeni dayatmalardan biridir. Dayatmalara halkın tepkisi büyü oldu ki simdi sokaga cıkıp baksanız insanların cogu sapka takmıyor. Türkiyede sapka giyenlerin oranı %10 bile yoktur.

    En iyisi Bere. Bere en medeni giyecektir, hadi bu da benim iddaam.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: Başbuğ66

    Bildiğim kadarıyla Şapka Kanunu halâ yürürlükte. Şapkasız dışarı çıkmak halen yasak olabilir. Belki idam bile yiyebiliriz. Yıllar önce kaldırılsın gibi sözler edenler olmuştu, ama sonunda ne oldu bilmiyorum.

    quote:

    Orjinalden alıntı: sse

    Evet erkek şapkası bulamayan erkekler kadın şapkası takmak zorunda kalmıştı.
    Erzurum gibi soğuk bir memlekette bile kışın giyilmesi zorunlu tutulmuştu.Takmak istemeyen gençler boş valilik binasını taşlamışlardı.Bu taşlayanlardan ipi ucuna götürülenlerde olmuştu.(herhalde ibret olsun diye)

    Bakalım bu mesajım bir önceki mesajın akibetine uğrayacakmı.



    Evet TCK'da hala duruyor o ceza..2 aydan 6 aya kadar hapis cezası var şapka takmayana...;

    Şapka ve Türk harfleri
    MADDE 222. - (1) 25.11.1925 tarihli ve 671 sayılı Şapka İktisası Hakkında Kanunla, 1.11.1928 tarihli ve 1353 sayılı Türk Harflerinin Kabul ve Tatbiki Hakkında Kanunun koyduğu yasaklara veya yükümlülüklere aykırı hareket edenlere iki aydan altı aya kadar hapis cezası verilir.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: Shady


    quote:

    Orjinalden alıntı: Başbuğ66

    Bildiğim kadarıyla Şapka Kanunu halâ yürürlükte. Şapkasız dışarı çıkmak halen yasak olabilir. Belki idam bile yiyebiliriz. Yıllar önce kaldırılsın gibi sözler edenler olmuştu, ama sonunda ne oldu bilmiyorum.

    quote:

    Orjinalden alıntı: sse

    Evet erkek şapkası bulamayan erkekler kadın şapkası takmak zorunda kalmıştı.
    Erzurum gibi soğuk bir memlekette bile kışın giyilmesi zorunlu tutulmuştu.Takmak istemeyen gençler boş valilik binasını taşlamışlardı.Bu taşlayanlardan ipi ucuna götürülenlerde olmuştu.(herhalde ibret olsun diye)

    Bakalım bu mesajım bir önceki mesajın akibetine uğrayacakmı.



    Evet TCK'da hala duruyor o ceza..2 aydan 6 aya kadar hapis cezası var şapka takmayana...;

    Şapka ve Türk harfleri
    MADDE 222. - (1) 25.11.1925 tarihli ve 671 sayılı Şapka İktisası Hakkında Kanunla, 1.11.1928 tarihli ve 1353 sayılı Türk Harflerinin Kabul ve Tatbiki Hakkında Kanunun koyduğu yasaklara veya yükümlülüklere aykırı hareket edenlere iki aydan altı aya kadar hapis cezası verilir.



    Bildiğim kadarıyla Kamu görevlilerine geçerli bu yaptırım. Tıpkı türban gibi. Yani halka bir yaptırımı yok. Ama memurlarada bir yaptırım uygulanmadığı için kadük bir yasa.




  • fes de zamanında kavuk yerine konulmuş yine modernleşme adına. osmanlı da eski değil 1828 yılından itibaren kullanılmış. adının kaynağı fas ülkesi yani bizim atalarımıza uzanan bir yönü yok.

    bugün fes olsun şapka olsun takılmamasının nedeninin sevilmediklerinden olduğunu sanmıyorum bizi sıkar öyle şeyler emniyet kemerini takmayı nasıl sevmiyorsak bu da aynı.
  • bundan böyle hayvan postu giyicem nasıl olsa benim medeni olmadığımı göstermez.
  • Fesin altındaki kafa, katilin, yobazın, ahlaksızın, işbirlikçinin ....tekiyse medeni değildir.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: kimnenasıl

    Fesin altındaki kafa, katilin, yobazın, ahlaksızın, işbirlikçinin ....tekiyse medeni değildir.



    Fes takmayanlar içinde yazdıklarınızın geçerli olduğunu unutmamak lazım...
  • quote:

    Orjinalden alıntı: OPTİMİST

    Bir şeyin modern yada çağdaş olmasına neye göre kim karar veriyor. Bu çağın getirdiği her şey modern midir ? Gardrop devrimcisi olmak modern olmak anlamına mı geliyor..


    Buna yakın bir yorum yapmak için girmiştim konuya.
    Sonuçta modayı belirleyen belli çevreler var. Moda ile medeniyet arasında bir bağlantı varsa orasını bilemem tabi. Ancak şu anda yüksek belli pantolonlar, vatkalı ceketler vs. de moda değil. Bunlar moda olmadıkları için aynı zamanda medeni de olmuyorsa fes de medeni değildir...

    Moda ile medeniyet bağlantısını nasıl kurduğunuza bağlı olarak değişkenlik gösterebilecek bir olgu bence...
    Bana kalırsa moda değil ancak gayet medeni...

    Mehmet Akif Ersoy'un da konu ile ilgili bir lafını hatırlatmak isterim;

    "Medeniyet dedigin acmaksa bedeni desene hayvanlar bizden daha medeni...!"




  • quote:

    Orjinalden alıntı: Shady


    quote:

    Orjinalden alıntı: kimnenasıl

    Fesin altındaki kafa, katilin, yobazın, ahlaksızın, işbirlikçinin ....tekiyse medeni değildir.



    Fes takmayanlar içinde yazdıklarınızın geçerli olduğunu unutmamak lazım...


    Kravatlı "abiler" konusu açıldığında uyarınızı hatırlayacağım...
  • 
Sayfa: önceki 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.